حیات طیبه

السلام علیک یاعصمت الله الکبری فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

حیات طیبه

السلام علیک یاعصمت الله الکبری فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

حیات طیبه

خداى را سپاس که براى حکمش برگرداننده‏ اى،و براى بخشش بازدارنده‏ اى و همانند ساخته‏ اش ساخته هیچ سازنده ‏اى نیست،و او سخاوتمند وسعت ‏بخش است،او خدایی است که معبودی جز او نیست، دانای آشکار و نهان است،و او رحمان و رحیم است! حاکم و مالک اصلی اوست، از هر عیب منزّه است، به کسی ستم نمی‌کند، امنیّت بخش است، مراقب همه چیز است، قدرتمندی شکست‌ناپذیر که با اراده نافذ خود هر امری را اصلاح می‌کند، و شایسته عظمت است؛ خداوند منزّه است از آنچه شریک برای او قرارمی‌دهند!او خداوندی است خالق، آفریننده‌ای بی‌سابقه، و صورتگری (بی‌نظیر)؛ برای او نامهای نیک است؛ آنچه در آسمانها و زمین است تسبیح او می‌گویند؛ و او عزیز و حکیم است! نیکی، (تنها) این نیست که (به هنگام نماز،) رویِ خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب کنید؛ بلکه نیکی (و نیکوکار) کسی است که به خدا،و روزرستاخیز،و فرشتگان، و کتاب (آسمانی)، و پیامبران، ایمان آورده؛ و مال (خود) را، با همه علاقه‌ای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان،انفاق می‌کند؛ نماز را برپا می‌دارد و زکات رامی‌پردازد؛ و (همچنین) کسانی که به عهد خود به هنگامی که عهد بستندوفا می‌کنند؛ و در برابر محرومیتها و بیماریها و درمیدان جنگ،استقامت به خرج می‌دهند؛ اینها کسانی هستند که راست می‌گویند؛ و (گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛) و اینها هستند پرهیزکاران!
خدایا! بر پیامبر و دودمان پاکش درود فرست، و آنگاه که تو رامی‏خوانم و صدایت می‏زنم، صدا و دعایم را بشنو و اجابت کن،و آنگاه که با تو نجوا می‏کنم، بر من عنایت کن.خدایا قلبم را از نفاق و دورویی، و کردارم را از ریا و خودنمایی،و زبانم را از دروغ، وچشمم را از خیانت و بی عفتی پاک کن،همانا تو از خیانت دیده ‏ها و آنچه در سینه ‏ها نهان است خبردارى
پروردگارا! هر خیر و نیکی بر من فرستی، به آن نیازمندم!
خشنودم به اینکه خدا پروردگارم باشد و محمّد(درود خدابر او وخاندانش باد)پیامبرم،و اسلام آیینم و قرآن کتابم، و کعبه قبله‏ ام،و على ولى و امامم،و حسن و حسین و على بن الحسین و محمّد بن على و جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و على بن موسى،و محمّد بن على و على‏ بن محمّد و حسن بن على و حجة بن الحسن که درود خدا بر همه آنان باد پیشوایانم باشند.خدایا! خشنودم به اینکه آنان امامانم باشند،پس مرا مورد پسند و خشنودى ایشان قرار ده زیرا تو بر هر کارى توانایى.

نویسندگان
پیوندها

۹ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

چهل حدیث اخلاقی از امام موسی کاظم علیه السلام :

۱- تعقّل و معرفت

«ما بَعَثَ اللّهُ أَنْبِیائَهُ وَرُسُلَهُ إِلی عِبادِهِ إِلاّ لِیَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ، فَأَحْسَنُهُمُاسْتِجابَهً أَحْسَنُهُمْ مَعْرِفَةً لِلّهِ، وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللّهِأَحْسَنُهُمْ عَقْلاً وَ أَعْقَلُهُمْ أَرْفَعُهُمْ دَرَجَةً فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ».
خداوند پیامبران و فرستادگانش را به سوی بندگانش بر نینگیخته، مگر آن که از طرف خدا تعقّل کنند. پس نیکوترینشان از نظر پذیرش، بهترینشان از نظر معرفت به خداست، و داناترینشان به کار خدا، بهترینشان از نظر عقل است، و عاقلترین آنها، بلند پایه ترینشان در دنیا و آخرت است.

  • غلامرضا پیرامون

به نام خدا

نقش پدر در تربیت

حضرت سجاد علیه السلام می فرمایند : وَ اَمّا حقُّ وَلَدِکَ فَتَّعلَم أنَّهُ مِنکَ و مُضافٌ اِلیکَ فی عاجِل الدُّنیا بِخَیره و شَرِّه وَ إنَّکَ مسئولٌ عَمّا وَلَّیتَهُ

حق فرزند این است که بدانی او قسمتی از وجود توست و جزئی از درخت هستی توست در جهان خوبی و بدی او با تو ارتباط پیدا می کند و تو درباره آنچه نسبت به او مسئولیت پذیر شده ای مورد سئوال قرار خواهی گرفت.

  • غلامرضا پیرامون

براى آن که بدانیم چه موضوعاتى در دعاهاى قرآنى مطرح و هر یک چند نوبت تکرار شده ، این فهرست فراهم آمده است

1. آسان شدن کارهاى سخت

یَسِّرْ لِی أَمْرِی طه آیه 26

کارم رابرایم آسان گردان

  • غلامرضا پیرامون

خطبه ی زیر که در جزء خطابه های زمینه ساز برای آغاز قیام حضرت امام حسین (ع) بوده است حاوی مفاهیمی فوق ارزشمند و جملاتی فوق حماسیست و گویا مخاطب آن فقط حضار حاضر نبوده است و گویا مخاطب آن شامل همه ی اقشار جامعه از ازل تا ابد بوده است .

حضرت در خطبه ی زیر به تبیین قیام و آشکار سازی اهداف آن می پردازند و مردم را به تشکیل حکومت اسلامی با حاکمیت ولی فقیه جامع الشرایط دعوت می کند و به علما سفارش می کند که با تشکیل حکومت حق مظلوم را از ظالم بستانند و از مردم می خواهد که آنان را یاری کنند و با جان و خونشان از آنان حمایت نمایند و می فرمایند من به عنوان یک عالم دینی و ولی جامع الشرایط ، برای احیای امر به معروف و نهی از منکر حرکت می کنم.

با خواندن متن زیر پاسخ شبهات زیر را خواهید یافت :

۱. شبهه عدم ارتباط ، دین ، سیاست و پیوند نداشتن دین با حکومت

۲.شبهه عدم دخالت مردان دین و ائمه (ع) در سیاست و حکومت

۳. شبهه وظیفه نداشتن علما برای تشکیل حکومت

۴.شبهه شرط بودن عصمت در حاکمان  الهی ( لزوم معصوم بودن حاکم)

۵. شبهه وظیفه نداشتم عموم مردم در زمینه سازی برای اجرای احکام و تشکیل نظام اسلامی

  • غلامرضا پیرامون

 

حیوانات مأموران خدایند!

 

 

 

حیوان، وسیله‏ ى خداشناسى و وسیله‏ى آزمایش انسان می شود. حیوان، معجزه الهى و وسیله‏ى قهر الهى مى‏شود.

 

همانطور که چهار پرنده سبب اطمینان ابراهیم، اژدها وسیله‏ ى حقّانیّت موسى، نهنگ مأمور تنبیه یونس، موریانه وسیله‏ ى کشف مرگ سلیمان، سگ اصحاب کهف مأمور نگهبانى و ابابیل مأمور سرکوبى فیل سواران شد.

  • غلامرضا پیرامون

توبه‌ی نصوح در قرآن کریم و روایات معصومین(علیهم­السلام)

توبه‌ی نصوح در قرآن کریم و روایات معصومین(علیهم­السلام)

  • غلامرضا پیرامون

چهل حدیث درباره علم و دانش از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم(ازنهج الفصاحه)

  • غلامرضا پیرامون

صد و سه خصلت مومن از زبان پیامبر اکرم


چهل گفتار پیامبر اکرم

رُوِی أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ:لا یَکْمُلُ الْمُؤْمِنُ إِیمَانُهُ حَتَّى یَحْتَوِیَ عَلَى مِائَةٍ وَ ثَلَاثِ خِصَالٍ فِعْلٍ وَ عَمَلٍ وَ نِیةٍ وَ ظَاهِرٍ وَ بَاطِنٍ

فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع):یا رَسُولَ اللَّهِ مَا یکُونُ الْمِائَةُ وَ ثَلَاثُ خِصَالٍ فَقَالَ یا عَلِی مِنْ صِفَاتِ الْمُؤْمِنِ أَنْ یکُونَ.

از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمودند ایمان مومن کامل نمی شود تا اینکه دارای ۱۰۳ خصلت در فعل و عمل و نیت و باطن و ظاهر گردد آنگاه امیرالمومنین( ع) فرمودند یا رسول الله آن ۱۰۳ خصلت کدامند؟ فرمودند یا علی از جمله صفات مومن اینست که:

  • غلامرضا پیرامون

هفتاد گناه زبان ! حفظ اللسان ، حراست زبان .


حراست زبان


هفتاد گناه زبان !

در روایت آمده بیشترین افرادی که به جهنم می روند به خاطر زبانشان است. هفتاد گناه پای زبان می نویسند. این هفتاد گناه چیست ؟

خداوند در قرآن کریم به نعمت زبان اشاره فرموده و می فرماید: «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خلق الانسان عَلَّمَهُ الْبَیانَ»۱

زبان عمده ترین وسیله ای است که مردم به کمک آن با یکدیگر ارتباط فکری برقرار می کنند و ایجاد تفاهم و انتقال مفاهیم از طریق زبان صورت می گیرد. در یک جمله زبان ملاک ارزش و معرف شخصیت انسان و ترازوی عقل اوست.

  • غلامرضا پیرامون