حیات طیبه

السلام علیک یاعصمت الله الکبری فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

حیات طیبه

السلام علیک یاعصمت الله الکبری فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

حیات طیبه

خداى را سپاس که براى حکمش برگرداننده‏ اى،و براى بخشش بازدارنده‏ اى و همانند ساخته‏ اش ساخته هیچ سازنده ‏اى نیست،و او سخاوتمند وسعت ‏بخش است،او خدایی است که معبودی جز او نیست، دانای آشکار و نهان است،و او رحمان و رحیم است! حاکم و مالک اصلی اوست، از هر عیب منزّه است، به کسی ستم نمی‌کند، امنیّت بخش است، مراقب همه چیز است، قدرتمندی شکست‌ناپذیر که با اراده نافذ خود هر امری را اصلاح می‌کند، و شایسته عظمت است؛ خداوند منزّه است از آنچه شریک برای او قرارمی‌دهند!او خداوندی است خالق، آفریننده‌ای بی‌سابقه، و صورتگری (بی‌نظیر)؛ برای او نامهای نیک است؛ آنچه در آسمانها و زمین است تسبیح او می‌گویند؛ و او عزیز و حکیم است! نیکی، (تنها) این نیست که (به هنگام نماز،) رویِ خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب کنید؛ بلکه نیکی (و نیکوکار) کسی است که به خدا،و روزرستاخیز،و فرشتگان، و کتاب (آسمانی)، و پیامبران، ایمان آورده؛ و مال (خود) را، با همه علاقه‌ای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان،انفاق می‌کند؛ نماز را برپا می‌دارد و زکات رامی‌پردازد؛ و (همچنین) کسانی که به عهد خود به هنگامی که عهد بستندوفا می‌کنند؛ و در برابر محرومیتها و بیماریها و درمیدان جنگ،استقامت به خرج می‌دهند؛ اینها کسانی هستند که راست می‌گویند؛ و (گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛) و اینها هستند پرهیزکاران!
خدایا! بر پیامبر و دودمان پاکش درود فرست، و آنگاه که تو رامی‏خوانم و صدایت می‏زنم، صدا و دعایم را بشنو و اجابت کن،و آنگاه که با تو نجوا می‏کنم، بر من عنایت کن.خدایا قلبم را از نفاق و دورویی، و کردارم را از ریا و خودنمایی،و زبانم را از دروغ، وچشمم را از خیانت و بی عفتی پاک کن،همانا تو از خیانت دیده ‏ها و آنچه در سینه ‏ها نهان است خبردارى
پروردگارا! هر خیر و نیکی بر من فرستی، به آن نیازمندم!
خشنودم به اینکه خدا پروردگارم باشد و محمّد(درود خدابر او وخاندانش باد)پیامبرم،و اسلام آیینم و قرآن کتابم، و کعبه قبله‏ ام،و على ولى و امامم،و حسن و حسین و على بن الحسین و محمّد بن على و جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و على بن موسى،و محمّد بن على و على‏ بن محمّد و حسن بن على و حجة بن الحسن که درود خدا بر همه آنان باد پیشوایانم باشند.خدایا! خشنودم به اینکه آنان امامانم باشند،پس مرا مورد پسند و خشنودى ایشان قرار ده زیرا تو بر هر کارى توانایى.

نویسندگان
پیوندها

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

مقــدمـه

صفحه اختصاصی حدیث و آیات 0

گزینش چهل حدیث از مجموعه سخنان حکیمانه پیشوایان معصوم علیهم السلام مثل انتخاب چند گوهر از گنجینه عظیم جواهراتى است که هر یک از دیگرى قیمتى تر و چشمگیرتر و دلرباتر است. کارى است دشوار، امّا محدودیّت «چهل حدیث»، خواه ناخواه این انتخاب سخت را بر انسان تحمیل مى کند.
بارى ... وقتى به کلمات نورانى و سرشار از حکمت ائمّه اطهار علیهم السلامنگاه مى کنیم، با یک دنیا «بصیرت» و «معرفت» و «هدایت» روبه رو مى شویم.
بى جهت نیست که خداوند، آنان را «چراغ هدایت» قرار داده و کلامشان را «نور» و پیامشان را مایه رشد و تربیت ساخته است.
* * *
زندگى، راهى است که باید پیمود. در این مسیر، با انسانها، پدیده هاى اطراف، حرفها، روحیّه ها، صفات و خصلتها، خوبیها و بدیها و ... مواجه مى شویم. اگر بخواهیم راه را درست طى کنیم و به «مقصد» برسیم، باید به «علامت»ها و «نشانه»ها توجّه کنیم.
اگر چشم دل بگشاییم، جهان هستى سراسر آیه و علامت است، که هدف و مقصود و مقصد را نشان مى دهد. خود قرآن، از «آیات» تشکیل شده است و در ضمن همین آیات شریفه، آیه ها و نشانه هایى را فرا روى بشر قرار مى دهد.
چقدر «و مِنْ آیاته ...» در قرآن است، و نیز «وَآیةٌ لهم». اینها همه براى گشودن چشم بصیرت انسانها به روى نشانه ها و علائم است تا هدف را گم نکنند و بیراهه نروند.
و اگر با وجود این همه «آیه» کسانى راه را گم مى کنند، باید ریشه را در کورى چشمِ «آیه بین» جستجو کرد.
این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود
هر که فکرت نکند، نقش بود بر دیوار * * *
آنچه در این مجموعه پیش روى شماست، اغلب نشانه هایى در وادى مسائل اخلاقى، تربیتى و اجتماعى است. با مرورى بر احادیثى که واژه هایى همچون «آیه»، «علامت»، «علامات»، «دلیل»، «یُستَدلّ»، «اَماره»، «یُعرف» و ... داشت ـ که تعداد آنها بسیار زیاد بود ـ و نیز احادیثى که بدون آن تعبیرها، بیان کننده نشانه و علامتى درباره کسان، گروهها، صفات و موضوعاتى بود، این «چهل گوهر» را برگزیده، تقدیم شما شیفتگان معارف وحى و هدایتهاى «اهل بیت» داشتیم.
باشد که در پرتو جلوه هاى این سخنان آسمانى، در راه زندگى، مشعل به کف و بینا و هوشیار، گام نهاده، مسیر رشد و کمال را طىّ کنیم.

  • غلامرضا پیرامون

مقدمه

صفحه اختصاصی حدیث و آیات 0

پیشکشِ یک تار گیسوى شما:
اى محسن!
اى اصغر!
اى قاسم!
رُقَیّه و سُکَینه علیهم السلام!


طلیعه
باسم رب الزهراء علیهاالسلام

تربیت اسلامى فراهم کردن زمینه هاى رشد و شکوفایى دائمىِ همه استعدادهاى انسان در جهت کمالات الهى ـ انسانى است.
از این رو، با توجه به این تعریف، خواهیم دانست:
1 ـ تربیت امرى تحمیلى نیست، بلکه زمینه سازى است.
2 ـ تربیت امرى موقت نیست، بلکه دائمى است.
3 ـ تربیت امرى یک بُعدى نیست، بلکه چند بُعدى است.
4 ـ تربیت امرى بى هدف نیست، بلکه هدفدار است.
همچنین مثلثِ مربى و مُتَرَبّى (فرد مورد تربیت) و تربیت نیز مستلزم چند چیز است:
أ. شناخت مربى از متربى؛
ب. شناخت مربى از محیطهاى تربیت؛
ج . شناخت مربى از عوامل و موانع تربیت؛
د. شناخت مربى از اصول، مراحل و روشهاى تربیت؛
ه . شناخت مربى از مشکلات و راه حلهاى تربیتى؛
و. پذیرش فکرى و عملى و عاطفىِ مربى از سوى متربى.
در این میان، پیشوایان دینى که از سرچشمه فیاض علم و حکمت خدا ـ این آفریدگار آدمیان و نخستین مربى مردمان ـ نوش کرده اند، مى توانند الگوى بسیار شایسته اى براى ما در امر تعلیم و تربیت باشند و ما را در این راه یارى دهند.

  • غلامرضا پیرامون

مقدمه

صفحه اختصاصی حدیث و آیات 0

قالَ اللّه ُ تَبارَکَ وَ تَعالى:
وَ نُـریُد اَنْ نَمُنَّ عَلىَ الذَینَ اسْتُضْعِفُوا فىِ الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الوارِثینَ
(سـوره قصص/5)

خدواند تبارک و تعالى مى فرماید:
و ما اراده کردیم که بر مستضعفان منّت گذارده و آنها را پیشوایان مردم قرار دهیم و وارث ملک و جاه فرعونیان گردانیم.

خداوند در نظام آفرینش نوش و نیش را درهم آمیخته و رنج و راحت را توأم کرده و غم و شادى را همسایه قرار داده است.
همیشه در کنار تنگناها، گشایشى وجود دارد و پس از شدّتها دوران رهائى و نجات فرا مى رسد و بر اثر صبر، نوبت ظفر آید. سخن زیباى قرآن: اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرا، براستى همراه با دشوارى، آسانى است. این سنّت الهى تنها در زندگى فردى جریان ندارد و مخصوص یک بُعد از ابعاد زندگى فرهنگى، اقتصادى، درمانى و خانوادگى انسان نیست، بلکه در نظام جامعه و در سطح جهانى هم این سنّت و الهى نمود دارد و وعده خدا بر این است که مستضعف مؤمن و نیکوکار، مورد لطف و محبت الهى قرار گیرند و رهبران زمان و وارثان زمین شوند.
انتظار ظهور امام مهدى(عج) برخاسته از رهنمودهاى زندگى ساز اسلام عزیز است که سنّت جارى الهى در نظام خلقت پشتوانه آن است. انتظار مهدى موعود، از یک سو روح یأس و نومیدى را خنثى نموده و آینده اى روشن فراروى انسان ترسیم مى کند و سپیده سحر ایمان و آزادى را نوید مى دهد و جشن با شکوه مرگ بیداد را یاآور مى شود؛ و از سوى دیگر انسان را به خود سازى و اصلاح خویش فرا مى خواهد. انتظار رهبرى عادلانه الهى، منتظران را به عدالت و عبودیّت خدا دعوت مى کند و نسبت به هرگونه کفر و ظلم و عصیان هشدار مى دهد.
چهل حدیث انتظار که در این دفتر گرد آمده است، چهل پرتو نور بر زندگى شیفتگان حضرت مهدى(عج) مى افکند و چهل شعله امید در قلب پاسداران عدالت بر مى افروزد و مسئولیّت بزرگ منتظران را یادآور مى شود. قیام مهدى آل محمّد(عج) از حقایق قطعى جهان است و از مسائل مورد اتّفاق دنیاى اسلام، بلکه پیروان دیگر ادیان آسمانى نیز در انتظار مُصلح آسمانى به سر مى برند.
برداشتهاى ناقص و نادرست درباره امام مهدى(عج) و مسأله انتظار در برخى اذهان وجود دارد، که تنها با مطالعه گفتار معصومین علیهم السلام و منابع معتبر اسلامى اصلاح مى گردد.
امید است خوانندگان گرامى در تابش آفتاب حدیث با امام عصر(عج) و مسأله انتظار، بهتر و بیشتر آشنا شوند و در راه استقرار نظام عدل اسلامى به رهبرى آن حضرت گام بردارند.
انشاءالله

  • غلامرضا پیرامون
درکتاب (جامع الاخبار ) چنین آمده است که پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند : هرکس یک مرتبه برمن صلوات بفرستد ،‌آن دو ملکی که محافظ رفتار و اعمال او هستند ،‌تا سه روز هیچ گناهی برای او نمی نویسند .
سنگینی نامه ی اعمال با صلوات
درکتاب شریف ( ثواب الاعمال و عقاب الاعمال )‌چنین نقل شده است : حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) از پدر خود و از پدران خود (علیه السلام) روایت شده است که پیامبر (صلی الله علیه وآله)‌فرمودند : « من درروز قیامت درکنار ترازوی سنجش اعمال هستم . هرگاه کسی که گناهش زیاد و برثوابش گران باشد ،‌صلوات هایی را که برمن فرستاده آنها را بیاورند ،‌آن صلوات ها حسنات او را ثیقل گرداند و از جهنم نجات یابد .
  • غلامرضا پیرامون

مقدمه

صفحه اختصاصی حدیث و آیات 0

هر پسر و دخترى که پا به دوران جوانى مى گذارد، بزرگترین آرزویش ازدواج و ایجاد کانون گرم و پر مِهر خانواده است، تا یار و مونس و محرم راز پیدا کند و از نعمت زندگى مشترک زناشویى، استقلال و آزادى بیشترى بهره مند گردد. پسران و دختران جوان سعادت خود را در سایه زندگى مشترک جستجو مى کنند. چنین میلى بطور طبیعى و فطرى در انسانها وجود دارد و نمى توان از آن صرف نظر کرد. آرى بزرگترین پناهگاه مطمئن براى جوانان، کانون گرم خانوادگى است که مى توانند اضطرابهاى درونى خود را در آن به اطمینان، استقامت و آرامش تبدیل کنند و غمها و نگرانیهاى خود را از یاد ببرند. امر ازدواج و تحقّق آن در جامعه باید براى همه کس آسان باشد. چرا که این امر یک ضرورت حیاتى است، مانند آب و نان که در هر جامعه اى از همه کالاها ضرورى تر و مهم تر است.
ولى متأسفانه در جامعه امروزى ما روز بروز بر تشریفات، سنگینى مهریّه ها، اسرافها و تجمل گرایى ها افزوده مى شود! که تحمّل پى آمدهاى آن براى عموم افراد جامعه دشوار و چه بسا براى بعضى غیر ممکن مى باشد، و پدر و مادران هم هیچ توجّهى به این امر مهّم نمى کنند. بلکه بعضى از پدران و مادران با رقابتهاى غلط، فرزندان خود به ویژه دختران جوان خود را به سوى بدبختى سوق مى دهند. دخترى که هنوز در سنین نوجوانى بسر مى برد و در اوّل راه است، مادران باتوقعّات زیاد، آن هم نامعقول و غیرممکن، باعث تباه شدن دو انسانى که به هم پناه مى آورند، مى شوند. مادران بجاى اینکه دختران خود را به سازگارى، ساده زیستى و ارزشهاى انسانى راهنمایى کنند، تشریفات و زرق و برق ظاهرى را در چشم فرزند جوان خود بزرگ جلوه مى دهند.
جاى بسى تأسف است که پرده هاى ضخیم غفلت و نادانى چشم و گوش و دل برخى افراد ظاهر بین را چنان بسته است که همه ارزشها و سعادت و عاقبت و عافیت و راحتى فرزندان خود را در سایه پول، تجّمل و ژست و خوش تیپ بودن و حسن قیافه مى جویند! شگفتا که اینان راه شقاوت مى پویند!.
ما بهترین راه و روش زندگى را در کلام و عمل پیامبر صلی الله علیه و آلهو خاندان پاکش مى یابیم و احکام اسلام را روشنترین آینه زندگى سعادتمند مى بینیم پس بهتر آن است که به آیین اسلام روى آوریم و سیره رهبران آسمانى آن را سرمشق زندگى خود سازیم تا شاید از فتنه هاى روزگار در امان باشیم.
فتنه مى خیزد از این طاق مُقرنَس، برخیز
تا به میخانه پناه از همه آفات بریم! «حافظ»
دفترى که در پیش روى شما عزیزان قرار دارد حاوى چهل حدیث نورانى و راهگشا از پیشوایان معصوم علیهم السلام است. مترجم بنابر وظیفه خود، این مجموعه را گزینش، تنظیم و ترجمه کرده و تحت عنوان چهل حدیث «ازدواج» به همه جوانانى که در اوّل راه زندگى اند، تقدیم مى نماید.
خوانندگان گرامى در این دفتر کوچک، اهمیّت، آداب و آثار ازدواج در اسلام را در آینه کلام روشن راهبران الهى راه زندگى مشاهده مى کنند. و پیداست که هیچ سخنى والاتر از کلام این بزرگان نیست. و ما هر راه دیگرى را که نشان دهیم به روشنى راه آن پیام آوران سعادت ابدى بشر نخواهد بود. و مردم ما به خوبى این حقیقت را مى دانند و به حرف هیچ حکیم و دانایى به اندازه سخن پیشوایان معصوم خود، دل نبسته اند و نخواهند بست و ایمان دارند که: «کلامُکُمْ نورٌ وَ امرُکُمْ رُشدٌ ...».حدیث

والسلام على من اتبع الهدى

قم ـ محمّد رحیم بیگ محمّدى اندریان

  • غلامرضا پیرامون


دریافت
 حاج مهدی میرداماد در حرم حضرت معصومه

عنوان: دعای کمیل
حجم: 7.04 مگابایت

از دعاهاى بسیار معروف است،علاّمه مجلسى رحمة اللّه فرموده:این دعا از بهترین دعاهاست و دعاى خضر پیمبر است.امیر المؤمنین علیه السّلام‏ آن را به کمیل که از خواصّ اصحاب آن حضرت بود آموخت و نیز فرموده:در شبهاى نیمه شعبان و در هر شب جمعه خوانده میشود،و برای کفایت از گزند دشمنان و گشوده شدن درهاى روزى و آمرزش گناهان سودمند است.شیخ طوسى و سیّد ابن طاووس‏ آن را در کتابهاى دعاى خود آورده‏اند و من متن این گنجینه ملکوتى را از«مصباح المتهجه»روایت مینمایم و آن دعاى شریف این است:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ وَ بِقُوَّتِکَ الَّتِی قَهَرْتَ بِهَا کُلَّ شَیْ‏ءٍ وَ خَضَعَ لَهَا کُلُّ شَیْ‏ءٍ وَ ذَلَّ لَهَا کُلُّ شَیْ‏ءٍ وَ بِجَبَرُوتِکَ الَّتِی غَلَبْتَ بِهَا کُلَّ شَیْ‏ءٍ وَ بِعِزَّتِکَ الَّتِی لاَ یَقُومُ لَهَا شَیْ‏ءٌ وَ بِعَظَمَتِکَ الَّتِی مَلَأَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ وَ بِسُلْطَانِکَ الَّذِی عَلاَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ وَ بِوَجْهِکَ الْبَاقِی بَعْدَ فَنَاءِ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ بِأَسْمَائِکَ الَّتِی مَلَأَتْ (غَلَبَتْ) أَرْکَانَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ بِعِلْمِکَ الَّذِی أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الَّذِی أَضَاءَ لَهُ کُلُّ شَیْ‏ءٍ
خدایا از تو درخواست میکنم،به رحمت که همه‏چیز را فرا گرفته،و به نیرویت که با آن بر هرچیز چیره‏ گشتى و در برابر آن هرچیز فروتنى نموده و همه‏چیز خوار شده و به جبروتت که با آن بر همه‏چیزى فائق‏ آمدى و به عزّتت که چیزى در برابرش تاب نیاورد و به بزرگیات که همه‏چیز را پر کرده و به پادشاهیات‏ که برتر از همه‏چیز قرار گرفته،و به جلوه‏ات که پس از نابودى همه‏چیز باقى است و به نامهایت که پایه‏های همه‏چیز را انباشته و به علمت که بر همه‏چیز احاطه نموده،و به نور ذاتت که همه‏چیز در پرتو آن‏ تابنده گشته،

  • غلامرضا پیرامون

مقدمه

صفحه اختصاصی حدیث و آیات 0

قالَ اللّه ُ تَعالى:
«وَالسّابقونَ السّابِقونَ
اُولئک المُقرَّبون فى جنّات النعیم»
حدیث

و سبقت گیرندگان، مقدم اند
آنانند همان مقربان [خدا] در باغستانهاى پر نعمت.



کلمه شیعه بمعناى پیرو، تابع و مطیع است. این کلمه در قرآن نیز بکار رفته است، خداوند متعال فرمود:
«وَاِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لإبْرَاهِیم»
. حدیث

منجمله از شیعیان حضرت نوح، ابراهیم است. پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آلهنیز آنرا براى پیروان على علیه السلام بکار برده است. نقل شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهشبى در مسجد براى اصحابش صحبت مى کرد که فرمود:
هنگامى که انبیاء سابق را یاد مى کنید بر آنان درود بفرستید و هنگامى که پدرم ابراهیم را یاد کردید ابتدا بر او درود بفرستید و بعد بر من صلوات بفرستید.
اصحاب سؤال کردند ابراهیم از کجا به این مقام رسیده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهفرمود:
بدانید شبى که من به معراج رفتم وقتى به آسمان سوم رسیدم منبرى از نور نصب شد که من بالاى آن رفتم و ابراهیم یک پله پائین نشست و تمام انبیاء گذشته دور منبر نشستند در این هنگام على در حالى که سوار بر شترى از نور بود وارد شد که صورت او مثل ماه مى درخشید و اصحاب و یاران او در اطراف او همانند ستاره نورانى بودند. حضرت ابراهیم گفت: اى محمد این کدام پیامبر بزرگ یا فرشته مقرّب است؟
گفتم او برادر و پسر عم و داماد من و وارث علم من على ابن ابیطالب است او پیامبر و فرشته نیست حضرت ابراهیم سؤال کرد اینها که اطراف اویند چه کسانى هستند گفتم شیعیان او هستند ابراهیم گفت: خدایا مرا هم از شیعیان على قرار ده، پس جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد «و اِنَّ من شیعته لابراهیم» حضرت ابراهیم از جمله شیعیان على بن ابى طالب است
. حدیث
بنابراین نام شیعه از قرآن گرفته شده و به گفته استاد محمدرضا حکیمى در کتاب ارزشمند حماسه غدیر این نام را خود پیامبر به شیعه داد و اصولاً اطلاق کلمه شیعه در تاریخ اسلام بر پیروان و دوستان على ابن ابیطالب نخستین بار به وسیله خود پیامبر اکرم صورت گرفته است، یعنى در زمان حیات پیامبر و پیش از پدید آمدن هر جماعت و فرقه اى
. حدیث
.
در حدیث دیگر رسول گرامى اسلام در عظمت و ارزش و مسئولیت شیعه بودن چنین فرمود:
خداوند به کسى که محبت پیشوان از خاندان مرا عنایت کرد پس او به خیر دنیا و آخرت رسیده است پس تردید نداشته باشد که او در بهشت خواهد بود. در دوستى اهل بیت من بیست ویژگى وجود دارد که ده ویژگى در دنیا است و ده ویژگى در آخرت. امّا ویژگى دوستان اهل بیت در دنیا عبارتست از:
زهد، حرص ورزیدن بر علم، پاکدامنى و تقواى دینى، رغبت در عبادت خدا، توبه قبل از مرگ، نشاط در شب زنده دارى و مأیوس شدن از آنچه در دست مردم است، پاسدارى از فرمان پروردگار بزرگ و با عظمت، دشمن با دنیا پرستى و سخاوت.
اما ویژگى هاى آخرت: دفترى براى او گشوده نمى شود، میزان و ترازوى بررسى اعمال براى او نصب نمى گردد، کتاب او به دست راست او داده مى شود، برائت از آتشى براى او ثبت گردیده است، رو سفید خواهد بود، به زیورهاى بهشتى آراسته مى گردد، براى صد نفر از خاندانش شفاعت مى کند، خداوند با نظر رحمت به او مى نگرد، تاج فرشتگان بر سر دارد، و در نهایت بدون حساب وارد بهشت جاویدان مى گردد سپس فرمود: آفرین بر دوستان خاندانم
. حدیث
.
بنابراین بر ما شیعیان است که ابتدا سپاسگزار این نعمت بزرگ بر خود باشیم و همیشه و همه جا شاکر پروردگار متعال باشیم که خداوند ما را از دوستان و شیعیان اهل بیت علیهم السلام قرار داده است که هرچه شکر کنیم از عهده شکر آن بر نخواهیم آمد.
دوم اینکه سعى کنیم همانطور که آنان فرمودند باعث زینت آنان باشیم یعنى سعى کنیم در گفتار و کردار و تفکر و اندیشه و ... اگر نمى توانیم مثل آنان باشیم حداقل شبیه آنان باشیم. بامید اینکه روز بروز با الهام گرفتن از قرآن و فرهنگ اهل بیت: خود را به آنان نزدیکتر کنیم، این چهل درّ گرانبها از میان صدها درّ ارزشمند انتخاب گردید تا با مطالعه و بکار بستن آنها بتوانیم با عظمت و ارزش و مقام و وظائف خود که شیعه هستیم آشناتر شده و رستگار شویم.

پرینت احادیث

فصل اول

جایگاه شیعه

شیعه پیشتازجامعه

  • غلامرضا پیرامون

 


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمانِ الرَّحیمِ‏

۱- اَلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذى عَلا فى تَوَحُّدِهِ وَدَنا فى تَفَرُّدِهِ وَجَلَّ فى سُلْطانِهِ وَعَظُمَ فى اَرْکانِهِ، وَاَحاطَ بِکُلِّ شَىْ‏ءٍ عِلْماً وَهُوَ فى مَکانِهِ وَ قَهَرَجَمیعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهانِهِ،حَمیداً لَمْ یَزَلْ،مَحْموداً لایَزالُ(وَمَجیداً لایَزولُ)، وَمُبْدِئاً وَمُعیداً وَ کُلُّ أَمْرٍ إِلَیْهِ یَعُودُ.

۱- ستایش خدای راسزاست که دریگانه گی اش بلند مرتبه و درتنهائی اش به آفریدگان نزدیک است. سلطنتش پر جلال و در ارکان آفرینش اش بزرگ است، بر همه چیز احاطه دارد بی آنکه مکان گیرد و جابه جا شودو برتمامی آفریدگان به قدرت و برهان خودچیره است.همواره ستوده بوده وخواهدبود، مجدوبزرگی اوراپایانی نیست آغاز و انجام از او و برگشت تمامی امور به سوی اوست.

  • غلامرضا پیرامون

اصلاً یه جا ازش پیدا کن بگه اگر تو با همسایه ات یا هرکسی ،انسانی رفتار کنی بهشت بهت واجب میشه،عمراً….

شبهه

بنظرم راههای بسیارکم دردسری برای اینکه من وتو رو از سرشون واکنند و راحت به حکومت معنوی شون(قدرت مداری و سلطه دینی) ادامه بدن پیدا کردن

شما جای جای مفاتیح رو که نگاه کنی پر از وعده های اینطوریه ….اصلاً یه جا ازش پیدا کن بگه اگر تو با همسایه ات یا هرکسی ،انسانی رفتار کنی بهشت بهت واجب میشه،عمراً…. ولی پر از اینه که اگه صد رکعت نماز با فلان شرایط بخونی چه و چه….مهم نیست که شکل چیزی که گفتن چیه  ،موضوع اینجاست که دنبال نخود سیاهیم……

نباید رشد فکری و عقلی داشته باشیم،باید طوری زندگی کنیم که در یه دایره دور خودمون بچرخیم …

پاسخ :

یکی نیست به اینها بگه سوراخ دعا رو گم کردین مفاتیح که جای این مسائل نیست جای این حرفها تو کتابهای اخلاقه و اونجا پره از این مطالب ، ببینیم قرآن در این مورد چه می فرماید:

وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبی وَ الْجارِ الْجُنُبِ. (نساء: ۳۶)

و به همسایه نزدیک و همسایه دور احسان کن.

  • غلامرضا پیرامون

مقــدمـه

صفحه اختصاصی حدیث و آیات 0

«شناخت انسان»، مبناى هر کار فکرى، اخلاقى، تربیتى و اجتماعى است که نسبت به «فرد» یا «اجتماع»، انجام مى گیرد.
جهان درون و دنیاى روح بشر، بسیار شگفت، پیچیده و اعجاب انگیز است و بحق، «انسان، موجود ناشناخته» است.
نَوَسانات روحى، آرامشها و اضطرابها، انگیزه ها و تغییراتِ رفتارى و واکنشهاى اجتماعى، هنجارها و ناهنجاریها در خصلتها و عملها، همه و همه ریشه در همان «روان» و «قلب» انسان دارد. علوم تربیتى و مباحث اخلاقى نیز، بطور عمده بر شناخت روح و روان و تأثیر و تأثّر انسان از محیط و عوامل درونى و بیرونى مبتنى است.
اینها سبب مى شود که به این بُعد حسّاس و سرنوشت ساز، توجّه بیشترى معطوف گردد.


* * *

بى آنکه «روان شناسى» غرب و اصطلاحات و مباحث این رشته علمى مرعوبمان کند، و بى آنکه بخواهیم از ارزش آن بگذریم، معتقدیم چه در مباحث نظرى روانشناسى و روانکاوى و چه در شیوه هاى عملى و سامان بخشى هاى رفتارى، «مکتب وحى» غنى تر و عمیق تر است.
در مراجعه به گنجینه هاى عظیم روایات، به گوهرهاى بس نفیس و ارزشمندى برمى خوریم که خیره کننده دلها و دیده هاست. دید روان شناسانه به متون روایى، جلوه هاى بیشترى از غناى دستاوردهاى وحى را نشان مى دهد.
خودشناسى، هم مقدّمه «خداشناسى» است، هم زمینه سازِ «خداپرستى». و هر که خود را نشناسد، به مقتضاى احادیث، از شناخت دیگران و دیگر چیزها ناتوان تر است، چرا که «کتاب نفس» همواره پیش روى انسان و در معرض چشم بیناى اوست. کسانى که کار تربیتى مى کنند، بى نیاز از این «شناخت» نیستند. براى آنان هم که در مسیر اخلاق گام بر مى دارند، آگاهى از خفایا و زوایاى روحى، یک ضرورت است.
پس نیازى به بیان اهمیّت روان شناسى نیست.
امّا، از آنجا که امامان معصوم علیهم السلام، مربّیان روح و معلّمان حکمت و الگوهاى رهروى و مشعلهاى راهنمایى اند، کلامشان نیز در این میدان، مرز درستى و نادرستى است.
به همین خاطر، به آستان احادیث اهل بیت علیهم السلامروى مى آوریم و از این خرمن پربار بهره مى گیریم و بى واسطه، به سرچشمه رسیده و زلال معارف را مى نوشیم و بى واسطه، از درخت معرفت، میوه مى چینیم ...


* * *

  • غلامرضا پیرامون

مـقــدمـه

صفحه اختصاصی حدیث و آیات 0

بسم اللّه الرحمن الرحیم
تشنگى دل و جان ما را معارف اهل بیت علیهم السلام سیراب مى کند.
گنجینه پایان ناپذیر کلمات ائمّه، از سرمایه هاى عظیم و ماندگارى است که به همّت عالمان بزرگ و راویان گوهرشناس، ثبت و ضبط و ذخیره سازى شده است و ما اینک پس از قرنها که از دوران آن اولیاى الهى مى گذرد، توفیق بهره بردن از آن را داریم.
در این میان، سخنان امیر بیان و خورشید حکمت و هدایت و پیشواى عدالت، حضرت على امیرمؤمنان علیه السلام از درخشندگى و بلاغت و جلوه خاصّى برخوردار است و بسیارى از بزرگان دانش و ادب، در طول این چهارده قرن، از چشمه زلال «حکمتهاى علوى» سیراب شده اند و به انتقال آن جرعه هاى جان بخش به کام تشنگان معارف پرداخته اند.
سخنان امام على علیه السلام آن چنان عمیق، زیبا، کاربردى و فصیح است که چشم دل را مبهوت مى سازد. گویا آن حضرت، ناظر به همه ادوار و به تناسب همه مخاطبان و دردها و نیازها، راه حل و درمان ارائه فرموده است. از این رو کلمات حضرتش دلنشین و روح پرور و مایه عبرت و سرمشق زندگى است.
بارى... آنچه پیش رو دارید، قطره اى از آن اقیانوس بى کران است. گهرهایى برگرفته از کلمات قصار آن پیشواى جاودانه، از کتاب «غررالحکم» است که با ترجمه و توضیحى مختصر، تقدیم مى شود. دسته گلى است معطّر، از بوستان باطراوت و همیشه سرسبز و خوشبوى معارف علوى.
سعى شده است کلماتى برگزیده شود که بیشتر حالت کاربردى و نقش آفرینى در رفتار روزمرّه و صحنه هاى زندگیمان داشته باشد، با توضیحاتى روان و خودمانى، که بیشتر و بهتر بتواند با مخاطبان و خوانندگان، رابطه برقرار سازد.
باشد که فروغ کلام مولا، زوایاى تاریک زندگى ها و دلهایمان را روشن سازد و در سایه سار رهنمودهاى حضرتش، «راه» را روشن تر ببینیم و «هدف» زندگى را از یاد نبریم... چنین باد.

جواد محدّثى

  • غلامرضا پیرامون