حیات طیبه

السلام علیک یاعصمت الله الکبری فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

حیات طیبه

السلام علیک یاعصمت الله الکبری فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

حیات طیبه

خداى را سپاس که براى حکمش برگرداننده‏ اى،و براى بخشش بازدارنده‏ اى و همانند ساخته‏ اش ساخته هیچ سازنده ‏اى نیست،و او سخاوتمند وسعت ‏بخش است،او خدایی است که معبودی جز او نیست، دانای آشکار و نهان است،و او رحمان و رحیم است! حاکم و مالک اصلی اوست، از هر عیب منزّه است، به کسی ستم نمی‌کند، امنیّت بخش است، مراقب همه چیز است، قدرتمندی شکست‌ناپذیر که با اراده نافذ خود هر امری را اصلاح می‌کند، و شایسته عظمت است؛ خداوند منزّه است از آنچه شریک برای او قرارمی‌دهند!او خداوندی است خالق، آفریننده‌ای بی‌سابقه، و صورتگری (بی‌نظیر)؛ برای او نامهای نیک است؛ آنچه در آسمانها و زمین است تسبیح او می‌گویند؛ و او عزیز و حکیم است! نیکی، (تنها) این نیست که (به هنگام نماز،) رویِ خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب کنید؛ بلکه نیکی (و نیکوکار) کسی است که به خدا،و روزرستاخیز،و فرشتگان، و کتاب (آسمانی)، و پیامبران، ایمان آورده؛ و مال (خود) را، با همه علاقه‌ای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان،انفاق می‌کند؛ نماز را برپا می‌دارد و زکات رامی‌پردازد؛ و (همچنین) کسانی که به عهد خود به هنگامی که عهد بستندوفا می‌کنند؛ و در برابر محرومیتها و بیماریها و درمیدان جنگ،استقامت به خرج می‌دهند؛ اینها کسانی هستند که راست می‌گویند؛ و (گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛) و اینها هستند پرهیزکاران!
خدایا! بر پیامبر و دودمان پاکش درود فرست، و آنگاه که تو رامی‏خوانم و صدایت می‏زنم، صدا و دعایم را بشنو و اجابت کن،و آنگاه که با تو نجوا می‏کنم، بر من عنایت کن.خدایا قلبم را از نفاق و دورویی، و کردارم را از ریا و خودنمایی،و زبانم را از دروغ، وچشمم را از خیانت و بی عفتی پاک کن،همانا تو از خیانت دیده ‏ها و آنچه در سینه ‏ها نهان است خبردارى
پروردگارا! هر خیر و نیکی بر من فرستی، به آن نیازمندم!
خشنودم به اینکه خدا پروردگارم باشد و محمّد(درود خدابر او وخاندانش باد)پیامبرم،و اسلام آیینم و قرآن کتابم، و کعبه قبله‏ ام،و على ولى و امامم،و حسن و حسین و على بن الحسین و محمّد بن على و جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و على بن موسى،و محمّد بن على و على‏ بن محمّد و حسن بن على و حجة بن الحسن که درود خدا بر همه آنان باد پیشوایانم باشند.خدایا! خشنودم به اینکه آنان امامانم باشند،پس مرا مورد پسند و خشنودى ایشان قرار ده زیرا تو بر هر کارى توانایى.

نویسندگان
پیوندها
چهارشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۳، ۰۶:۳۶ ق.ظ

حوض کوثر

حوض کوثر

"کوثر" بر وزن "فوعل" وصفى است که از "کثرت" گرفته شده و به معناى "خیر کثیر و فراوان" است. گستره‌‏ى معنایى این واژه چنان وسیع و جامع است که مصادیق بى‌‏شمارى از جمله "خیر بى‌نهایت" را نیز مى‏‌تواند شامل شود. براى واژه‌‏ى "کوثر" که در سوره‌‏ى مبارکه کوثر آمده است، در تفاسیر شیعه و سنى معانى بسیارى براىش ذکر شده است که جملگى، از مصادیق همین خیر کثیرند؛ مصادیقى مانند: 1. حوض و نهر کوثر...،
2. مقام شفاعت کبرا در روز قیامت، 3. نبوت، 4. حکمت و علم، 5. قرآن، 6. کثرت اصحاب و پیروان، 7. کثرت معجزات، 8. کثرت علم و عمل، 9. توحید و ابعاد آن، 10. نعمت‌‏هاى خدا به پیامبر(ص) در دنیا و آخرت، 11. نسل کثیر و ذریه فراوان که در گذر زمان باقى بمانند. بى‏‌گمان این فراوانى ذریه و باقى ماندن نسل پیامبر(ص) از وجود دختر والا گهر ایشان، فاطمه‌ی زهرا(س) نشأت گرفته است. پس بارزترین مصداق "کوثر" وجود مبارک حضرت زهرا(س) مى‏‌باشد. بیانگر این حقیقت و شاهد این واقعیت، شأن نزول و سیاق آیات سوره‌ی کوثر است. آرى وجود فاطمه(س) منبع خیر کثیر است که هم باعث ماندگارى رسالت پیامبر(ص) تا روز رستاخیز شده است و هم عامل جاودانگى نسل پاک او.[1]
از این‌رو، با استناد به روایات مربوط به حوض کوثر و شأن نزول سوره‌‏ى کوثر و متن و سیاق آیات، مى‌‏توان نتیجه گرفت: "کوثر" داراى دو مصداق بارز، یکى در دنیا و یکى در آخرت است. مصداق دنیوى آن که همان "کوثر محمدى" است، فاطمه‌ی زهرا(س) است که منشأ اولاد و ذریه‏ و نسل پاک پیامبر(ص) است، که ایشان و ذریه‌‏ى او مردم را در دنیا از معارف و اخلاق و احکام و آداب الاهى سیراب نموده‌‏اند و مصداق دیگر آن که "کوثر بهشتى" است، حوضى در بهشت است که على(ع) و دیگر امامان معصوم(‏ع) ساقى آن مى‌‏شوند و کام تشنگان رهیده از صحراى محشر را سیراب مى‌‏نماید.[2]
اوصاف حوض کوثر
ویژگی‌های حوض کوثر از زبان رسول الله(ص) چنین است: حوض کوثر نهرى است داراى خیر کثیر در بهشت که از حوضى مى‏‌ریزد و اطراف آن به عدد ستارگان آسمان، ظروفى چیده شده است و امت من پس از ورود به بهشت بر آن وارد مى‏‌شوند. در پیش من حوضى است به وسعت مدینه تا یمن، یا وسعت مدینه تا عمان. کناره‏‌هاى آن از طلا است و شراب(نوشیدنى) آن از برف و شیر، سفیدتر و از عسل شیرین‌‏تر و از مِشک خوش‌بوتر است و بر سنگ‏‌هاى بزرگ لؤلؤ و مرجان جارى مى‏‌شود. هرکس از آن بنوشد، هرگز تشنگى بر او عارض نشود و اولین کسانى که بر آن وارد مى‌‏شوند، مهاجران (از مکه به مدینه) فقیر مى‏‌باشند. والى و ساقى آن، امام على(ع) است. مؤمنان پس از نوشیدن از آب کوثر اطراف پیامبر(ص) جمع شده و از دیدار یکدیگر خشنود مى‌‏شوند. چشمه کوثر از ساق عرش است که آن‌جا منزلگاه اوصیا(ع) و شیعیان ایشان است و از آن‌جا با دو ناودان به حوض ریخته مى‏‌شود و سپس با دو نهر در بهشت جریان مى‌‏یابد. براى هر پیامبرى در بهشت نهرى است که به دلیل کثرت وارد شوندگان بر حوضشان بر یکدیگر مباهات مى‌‏کنند، لکن من امیدوارم که وارد شوندگان بر حوضم بیشتر از سایرین باشد.[3]
حوض کوثر در کلام امامان معصوم‏
امیرمؤمنان(ع) فرمودند: «حوض کوثر ما مملوّ است و در آن دو نهر مى‏‌ریزد از بهشت، یکى از چشمه‌‏ى تسنیم و دیگرى از چشمه‌‏ى معین».[4]
و در حدیث معتبر، امام صادق(ع) فرمودند: کسى که دلش براى مصیبت ما به درد آید، در وقتِ مردن فرحناک مى‌‏شود، فرحى که هرگز از دل او بیرون نمى‌‏رود تا در حوض کوثر بر ما وارد شود و کوثر خوشحالى مى‏‌کند؛ چون دوست ما بر او وارد مى‌‏شود. حتى آن‌که به او مى‏‌چشاند از لذت انواع خوردنى‌‏ها که نمى‏‌خواهد از آن‌جا به جاى دیگر رود. هر کس از آن یک شربت بیاشامد، هرگز تشنه نشده و بعد از آن هیچ‌گاه تعب نکشد. و آن به سردى کافور و بوى مشک و طعم زنجیل است و از عسل شیرین‌‏تر و از مسکه نرم‌‏تر و از آب دیده صاف‌‏تر و از عنبر خوش‌بوتر مى‌‏باشد. از چشمه‏‌‌ى تسنیم بهشت بیرون مى‌‌‏آید. بر نهرهاى بهشت همه مى‌‏‌گذرد و بر روى سنگ ریزه‌‏‌ى مروارید و یاقوت جارى مى‌‌‏شود و... . و هر دیده‏‌اى که در مصیبت ما بگرید، البته شاد و خوشحال گردد به نظر کردن به کوثر. آب مى‏‌دهند از آن همه‌‏ى دوستان ما را، اما به قدر محبت و متابعت ما، از آن لذت مى‌‏برند و هر کس محبتش بیشتر است، لذتش بیشتر خواهد بود،... .[5]
شایان ذکر است که بدون تردید دوازده امام معصوم(ع)، همگى در روز قیامت، ساقى حوض کوثرند. چنان‌که از احادیث و براهین ظاهر است و سیدالشهداء(ع) فرمودند: «و نحن وُلاة الحوض نسقى وُلاتنا»؛[6] ماییم صاحبان حوض کوثر، سیراب مى‌‏نماییم دوستان خود را. همان‌گونه که پیامبر(ص) امید آن داشتند که وارد شوندگان بر حوضشان بیشتر از سایرین باشند، هر مسلمانى که نام کوثر و توصیفات آن‌را مى‌‏شنود، آرزو مى‌‏کند که از وارد شوندگان بر حوض و بر نبى(ص) قرار گیرد، اما روشن است که اگر این امید و رجا واقعى باشد، باید براى دست‌یابى به آن کوشید، و پس از کسب زاد و توشه نیز باید مراقبت نمود تا این سرمایه توسط رهزنان و شیاطین جنى و انسى، بیرونى و درونى به یغما نرود و یا دچار آفت نشود و إلاّ زحمت‏‌ها بر باد رفته و حاصلى از آنان نخواهد چید و ورود او بر حوض، تبدیل به خواب و خیال مى‌‏شود و دلخوش کردن به خواب و خیال و آماده نشدن و تلاش ننمودن براى تحصیل مطلوب، کارى غافلانه و امیدى بیهوده است.
 
[1]. ر. ک: مصباح یزدى، محمد تقى، جامى از زلال کوثر، ص 20 - 22 ؛ علامه طباطبایى، محمد حسین، تفسیر المیزان، ج 20، ص 370، و تفاسیر مختلف، ذیل سوره کوثر.
[2]. البته این که چه رابطه و نسبتى بین "کوثر محمدى" و "کوثر بهشتى" وجود دارد، نیاز به تعمّق و بررسى و مجال افزون ترى مى‏باشد. و شاید بتوان گفت عقل و اندیشه‏ انسان‏هاى معمولى از فهم و تصور آن عاجز است.
[3]. ر. ک: فیض کاشانى، محسن، محجة البیضاء، ج 8، ص 352 - 353 و سایر تفاسیر ذیل سوره کوثر.
[4]. علامه مجلسى، حق الیقین، ص 453، بحارالانوار، ج 8، ص 18.
[5]. علامه مجلسى، حق الیقین، ص 455.
[6]. بحارالأنوار، ج 45، ص 49.
  • غلامرضا پیرامون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی