له مقالید السموات و الارض ...
لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ وَیَقْدِرُ ۚ إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ﴿١٢﴾الشوری
کلیدهای آسمانها و زمین از آن اوست؛ روزی را برای هر کس بخواهد گسترش می دهد یا محدود میسازد؛ او به همه چیز داناست.
کـلمـه (مـقـالیـد) به معناى مفاتیح (کلیدها) است ، و اثبات مقالید براى آسمانها و زمین دلالت دارد بر اینکه آسمانها و زمین گنجینه هایى هستند براى آنچه که در عالم به ظهور مى رسد، و آنچه از حوادث و آثار وجودى که به وقوع مى پیوندد.
(یـبـسـط الرزق لمـن یـشـاء و یـقدر) - بسط دادن رزق ، به معناى توسعه آن است ، و (قـدر رزق ) بـه معناى تضییق آن مى باشد. و کلمه (رزق ) به معناى هر چیزى است که بقاء روزى خوار بدان ادامه یابد، و حوائجش را برآورد تا هستى اش استمرار یابد.
و اگر در آخر این فصل جـمـله (انـه بـکـل شـى ء علیم ) را آورد، براى این است که اشاره کند به اینکه مساءله رزق و وسـعـت و تـنـگـى آن بـى حـسـاب و از روى جـهـل گـزاف نـیـسـت ، بلکه از روى علم است ، چون خداى عالم به هر چیز، مى داند که به هـرروزى خـوارى چـه رزقـى بـدهـد، و چـقـدر بـدهـد، آنـقـدر کـه حـال او اقـتـضـاء کـنـد، و آن رزقـى را بـدهـد کـه حال رزق اقتضاء دارد به آن روزى خوار بـرسـد، و نـه تـنـهـا حـال رزق و روزى خـوار را در نـظـر دارد، بـلکـه اوضـاع و احوال خارجى را هم که ارتباطى با رزق و روزى خوار دارند در نظر مى گیرد، و این همان حکمت است . پس خدا اگر رزق کسى را فراخ و بر کسى دیگر را تنگ مى گیرد، حکمتش آن را اقتضاء مى کند.
برگرفته از تفسیر المیزان
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.