حیات طیبه

السلام علیک یاعصمت الله الکبری فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

حیات طیبه

السلام علیک یاعصمت الله الکبری فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

حیات طیبه

خداى را سپاس که براى حکمش برگرداننده‏ اى،و براى بخشش بازدارنده‏ اى و همانند ساخته‏ اش ساخته هیچ سازنده ‏اى نیست،و او سخاوتمند وسعت ‏بخش است،او خدایی است که معبودی جز او نیست، دانای آشکار و نهان است،و او رحمان و رحیم است! حاکم و مالک اصلی اوست، از هر عیب منزّه است، به کسی ستم نمی‌کند، امنیّت بخش است، مراقب همه چیز است، قدرتمندی شکست‌ناپذیر که با اراده نافذ خود هر امری را اصلاح می‌کند، و شایسته عظمت است؛ خداوند منزّه است از آنچه شریک برای او قرارمی‌دهند!او خداوندی است خالق، آفریننده‌ای بی‌سابقه، و صورتگری (بی‌نظیر)؛ برای او نامهای نیک است؛ آنچه در آسمانها و زمین است تسبیح او می‌گویند؛ و او عزیز و حکیم است! نیکی، (تنها) این نیست که (به هنگام نماز،) رویِ خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب کنید؛ بلکه نیکی (و نیکوکار) کسی است که به خدا،و روزرستاخیز،و فرشتگان، و کتاب (آسمانی)، و پیامبران، ایمان آورده؛ و مال (خود) را، با همه علاقه‌ای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان،انفاق می‌کند؛ نماز را برپا می‌دارد و زکات رامی‌پردازد؛ و (همچنین) کسانی که به عهد خود به هنگامی که عهد بستندوفا می‌کنند؛ و در برابر محرومیتها و بیماریها و درمیدان جنگ،استقامت به خرج می‌دهند؛ اینها کسانی هستند که راست می‌گویند؛ و (گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛) و اینها هستند پرهیزکاران!
خدایا! بر پیامبر و دودمان پاکش درود فرست، و آنگاه که تو رامی‏خوانم و صدایت می‏زنم، صدا و دعایم را بشنو و اجابت کن،و آنگاه که با تو نجوا می‏کنم، بر من عنایت کن.خدایا قلبم را از نفاق و دورویی، و کردارم را از ریا و خودنمایی،و زبانم را از دروغ، وچشمم را از خیانت و بی عفتی پاک کن،همانا تو از خیانت دیده ‏ها و آنچه در سینه ‏ها نهان است خبردارى
پروردگارا! هر خیر و نیکی بر من فرستی، به آن نیازمندم!
خشنودم به اینکه خدا پروردگارم باشد و محمّد(درود خدابر او وخاندانش باد)پیامبرم،و اسلام آیینم و قرآن کتابم، و کعبه قبله‏ ام،و على ولى و امامم،و حسن و حسین و على بن الحسین و محمّد بن على و جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و على بن موسى،و محمّد بن على و على‏ بن محمّد و حسن بن على و حجة بن الحسن که درود خدا بر همه آنان باد پیشوایانم باشند.خدایا! خشنودم به اینکه آنان امامانم باشند،پس مرا مورد پسند و خشنودى ایشان قرار ده زیرا تو بر هر کارى توانایى.

نویسندگان
پیوندها
جمعه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۲۹ ب.ظ

چهل حدیث « ازدواج »

مقدمه

صفحه اختصاصی حدیث و آیات 0

هر پسر و دخترى که پا به دوران جوانى مى گذارد، بزرگترین آرزویش ازدواج و ایجاد کانون گرم و پر مِهر خانواده است، تا یار و مونس و محرم راز پیدا کند و از نعمت زندگى مشترک زناشویى، استقلال و آزادى بیشترى بهره مند گردد. پسران و دختران جوان سعادت خود را در سایه زندگى مشترک جستجو مى کنند. چنین میلى بطور طبیعى و فطرى در انسانها وجود دارد و نمى توان از آن صرف نظر کرد. آرى بزرگترین پناهگاه مطمئن براى جوانان، کانون گرم خانوادگى است که مى توانند اضطرابهاى درونى خود را در آن به اطمینان، استقامت و آرامش تبدیل کنند و غمها و نگرانیهاى خود را از یاد ببرند. امر ازدواج و تحقّق آن در جامعه باید براى همه کس آسان باشد. چرا که این امر یک ضرورت حیاتى است، مانند آب و نان که در هر جامعه اى از همه کالاها ضرورى تر و مهم تر است.
ولى متأسفانه در جامعه امروزى ما روز بروز بر تشریفات، سنگینى مهریّه ها، اسرافها و تجمل گرایى ها افزوده مى شود! که تحمّل پى آمدهاى آن براى عموم افراد جامعه دشوار و چه بسا براى بعضى غیر ممکن مى باشد، و پدر و مادران هم هیچ توجّهى به این امر مهّم نمى کنند. بلکه بعضى از پدران و مادران با رقابتهاى غلط، فرزندان خود به ویژه دختران جوان خود را به سوى بدبختى سوق مى دهند. دخترى که هنوز در سنین نوجوانى بسر مى برد و در اوّل راه است، مادران باتوقعّات زیاد، آن هم نامعقول و غیرممکن، باعث تباه شدن دو انسانى که به هم پناه مى آورند، مى شوند. مادران بجاى اینکه دختران خود را به سازگارى، ساده زیستى و ارزشهاى انسانى راهنمایى کنند، تشریفات و زرق و برق ظاهرى را در چشم فرزند جوان خود بزرگ جلوه مى دهند.
جاى بسى تأسف است که پرده هاى ضخیم غفلت و نادانى چشم و گوش و دل برخى افراد ظاهر بین را چنان بسته است که همه ارزشها و سعادت و عاقبت و عافیت و راحتى فرزندان خود را در سایه پول، تجّمل و ژست و خوش تیپ بودن و حسن قیافه مى جویند! شگفتا که اینان راه شقاوت مى پویند!.
ما بهترین راه و روش زندگى را در کلام و عمل پیامبر صلی الله علیه و آلهو خاندان پاکش مى یابیم و احکام اسلام را روشنترین آینه زندگى سعادتمند مى بینیم پس بهتر آن است که به آیین اسلام روى آوریم و سیره رهبران آسمانى آن را سرمشق زندگى خود سازیم تا شاید از فتنه هاى روزگار در امان باشیم.
فتنه مى خیزد از این طاق مُقرنَس، برخیز
تا به میخانه پناه از همه آفات بریم! «حافظ»
دفترى که در پیش روى شما عزیزان قرار دارد حاوى چهل حدیث نورانى و راهگشا از پیشوایان معصوم علیهم السلام است. مترجم بنابر وظیفه خود، این مجموعه را گزینش، تنظیم و ترجمه کرده و تحت عنوان چهل حدیث «ازدواج» به همه جوانانى که در اوّل راه زندگى اند، تقدیم مى نماید.
خوانندگان گرامى در این دفتر کوچک، اهمیّت، آداب و آثار ازدواج در اسلام را در آینه کلام روشن راهبران الهى راه زندگى مشاهده مى کنند. و پیداست که هیچ سخنى والاتر از کلام این بزرگان نیست. و ما هر راه دیگرى را که نشان دهیم به روشنى راه آن پیام آوران سعادت ابدى بشر نخواهد بود. و مردم ما به خوبى این حقیقت را مى دانند و به حرف هیچ حکیم و دانایى به اندازه سخن پیشوایان معصوم خود، دل نبسته اند و نخواهند بست و ایمان دارند که: «کلامُکُمْ نورٌ وَ امرُکُمْ رُشدٌ ...».حدیث

والسلام على من اتبع الهدى

قم ـ محمّد رحیم بیگ محمّدى اندریان


قالَ اللّهُ تَعالى:
وَ اَنْکِحُوا الاَْیامى مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمآئِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَرآءَ یُغْنِهِمُ اللّهُ مِنَ فضْلِه وَ اللّهُ واسِعٌ عَلیمٌ.

پروردگار متعال مى فرماید:
مردان بى زن و زنان بى شوهر، بردگان و کنیزان صالح را تزویج کنید. چنانچه آنان فقیر باشند، خداوند به لطف خود غنى و بى نیازشان مى سازد. که خداوند به احوال بندگان خود آگاه و رحمتش وسیع است.
«سوره نور، آیه 32»

پرینت احادیث

فصل اوّل

فضیلت ازدواج

تأثیر ازدواج

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.

پرینت احادیث

عروسى در هنگام تنگدستى

امام صادق علیه السلام فرمود: هرکس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند مى فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بى نیازشان مى کند.

پرینت احادیث

ازدواج رحمت است

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: درهاى رحمت آسمانى در چهار وقت گشوده مى شود: 1 ـ موقع بارش باران. 2 ـ زمانى که فرزند به چهره پدر و مادرش مى نگرد. 3 ـ هنگام گشوده شدن در کعبه. 4 ـ هنگام برپایى مراسم عقد و عروسى.

پرینت احادیث

آفات بى‏همسرى

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بیشترین اهل جهّنم جوانان بى همسر هستند.

پرینت احادیث

فصل دوّم

وظیفه توانگران

تلاش در ازدواج جوانان

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که مجردى را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانى است که در قیامت خداوند به آنان نظر لطف مى کند.

پرینت احادیث

در سایه عرش

امام کاظم علیه السلام فرمود: سه دسته در روزقیامت، روزى که سایه و پناهى جزء سایه خداوند نیست، در سایه و پناه خدا هستند: 1 ـ مردى که زمینه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نماید. 2 ـ مردى که خدمتگزارى به برادر مسلمانش بدهد. 3 ـ کسى که سرّ برادر مسلمانش را بپوشاند.

پرینت احادیث

منظور نظر حق

امام صادق علیه السلام فرمود: چهار کس در قیامت مورد نظر پروردگارند: 1 ـ آنکه چون طـرف معامـله پشیـمان شـود، معـامله را برگرداند. 2 ـ کسى که غم از دلى برگیرد. 3 ـ کسى که برده اى را آزاد کند. 4 ـ کسى که مرد مجرّدى را زن دهد.

پرینت احادیث

بهترین وساطت

حضرت على علیه السلام فرمود: از بهترین شفاعتها، شفاعت بین دو نفر در امر ازدواج است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند.

پرینت احادیث

فصل سوّم

دیدار قبل ازدواج

ازدواج با دینداران

از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده: هر که با زنى به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند او را به مال وى واگذار مى کند، و هر که با او به خاطر جمال و زیبائى اش ازدواج نماید، در او چیزى را که خوشایند او نیست، خواهد دید، و هر که با وى به خاطر دینش ازدواج کند، خداوند تمامى این مزایا را براى او جمع مى کند.

پرینت احادیث

دیدار قبل از وصلت

پرینت احادیث

دیدار عروس و داماد قبل از ازدواج

محمّد ابن مسلم مى گوید: از امام باقر علیه السلام پرسیدم: مردى که مى خواهد ازدواج کند حق دارد زن را ببیند؟ امام علیه السلام فرمود: آرى، چون در برابر آن بهاى سنگینى مى پردازد.

پرینت احادیث

سؤال از اوصاف

حضرت على علیه السلام فرمود: هر وقت یکى از شما، بخواهد، ازدواج کند، باید از اوصاف موى سر زن سؤال کند همچنانکه از چگونگى رخسار او نیز مى پرسد. چون که موى زن یکى از دو زیبایى (مو و صورت) اوست.

پرینت احادیث

فصل چهارم

عروس و داماد شایسته

خواستگار خوش اخلاق و مذهبى

امام رضا علیه السلام فرمود: وقتى که از دین و اخلاق خواستگار راضى بودید به ازدواج با او راضى باشید و به خاطر فقیر بودنش او را رد نکنید.

پرینت احادیث

دامادِ هم شأن

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: وقتى که اشخاصِ هم شأن به خواستگارى دختران شما آمدند، به آنها دختر دهید و در کار آنها منتظر حوادث نباشید.

پرینت احادیث

عروس شایسته

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: پس از اسلام، هیچ نعمتى براى مرد بهتر از زن مسلمانى نیست که هرگاه به او بنگرد، مسرورش کند و هرگاه به او فرمان دهد، اطاعتش نماید و در غیاب او حافظ ناموس و مالش باشد.

پرینت احادیث

فصل پنجم

انتخاب سرنوشت‏ساز

همسر شایسته

امام صادق علیه السلام فرمود: زن همانا گردنبندى است، نیک بنگر که چه گردنبندى را به گردنت آویزان مى کنى.

پرینت احادیث

وصلت با خانواده ناشایست

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بپرهیزید از سبزیجاتى که در مزبله مى روید. عرض شد: یا رسول اللّه! سبزیجاتى که در مزبله مى روید چیست؟ حضرت صلی الله علیه و آله فرمود: زن زیبایى که در خانواده پست و ناشایست بوجود آمده باشد.

پرینت احادیث

ازدواج با دوشـیزگان

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: با دختران باکره ازدواج کنید زیرا که دهان آنان شیرین و رَحِمشان مناسبتر است و زود چیزى را یاد مى گیرند و محبّتشان پایدارتر است.

پرینت احادیث

رضایت داماد

کسى از امام صادق علیه السلام سؤال کرد: من مى خواهم با زنى ازدواج کنم ولى پدر و مادرم مایلند با دیگرى ازدواج کنم. امام علیه السلام فرمود: با زنى که خودت مایل هستى ازدواج کن، و زنى را که پدر و مادرت [بدون رضایت تو] انتخاب کرده اند، رها کن.

پرینت احادیث

فصل ششم

آداب خواستگارى

سهولت خواستگارى

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: همانا از نشانه هاى برکت زن آن است که خواستگاریش بى تکلّف و آسان انجام گیرد.

پرینت احادیث

آداب خواستگارى

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هیچ یک از شما زنى را که دیگرى خواستگارى مى کند، خواستگارى نکند. [ تا اینکه با او ازدواج کند و یا اینکه منصرف شود. اگر منصرف شد خواستگاریش بلا مانع است.]

پرینت احادیث

داماد شرابخوار

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: شرابخوار اگر تقاضاى ازدواج کرد قبول نکنید.

پرینت احادیث

فصل هفتم

آداب عـروسى

مراسـم عروسى در شـب

امام رضا علیه السلام فرمود: مراسم عروسى در شب، سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آلهاست، چرا که خداوند شب را مایه آرامش قرار داده و زن هم آرامش خاطر است.

پرینت احادیث

سور عروسى

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: سور و ولیمه در پنج مورد است: 1 ـ عروسى 2 ـ تولد اولاد 3 ـ ختنه کردن نوزاد 4 ـ خریدن خانه 5 ـ بازگشت از سفر مکّه

پرینت احادیث

ولیمه در عروسى

امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله در هنگام تزویج «میمونه» دختر «حارث» ولیمه داد و با غذاى معجون خرما از حاضرین پذیرائى فرمود.

پرینت احادیث

طـعام دادن در عـروسـى

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: سور و طعام دادن در ازدواج، از سنت پیامبران است.

پرینت احادیث

فصل هشتم

مهریّه و جهیزیّه

برتـرین زنان امت

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بهترین زنان امت من زنانى هستند که خوشروتر و مهریّه ایشان کمتر باشد.

پرینت احادیث

کمى مهریّه برکت زن

امام صادق علیه السلام فرمود: کمى مهریّه زن از برکات اوست.

پرینت احادیث

سنگینى مهریّه

حضرت على علیه السلام فرمود: مهریّه زنها را بیشتر نکنید که موجب کدورت و دشمنى گردد.

پرینت احادیث

جهیزیه بى‏منّت

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اگر تمام چیزهاى که در روى زمین است از طلا و نقره باشد و زن آنها را به خانه شوهرش بیاورد. آنگاه یک روز بر سر شوهرش منت بگذارد و بگوید تو کیستى؟ این اموال مال من است. در این صورت اجر و عمل وى از بین مى رود اگر چه از عابدترین مردم باشد. مگر اینکه توبه کند و برگردد و از شوهرش عذر خواهى کند.

پرینت احادیث

فصل نهم

از خانه پدر تا خانه شوهر

خانه دوست داشتنى

امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند خانه اى را که در آن عروسى انجام گرفته، دوست مى دارد.

پرینت احادیث

در شب عروسى

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: شب بیدارى روانیست، مگر در سه مورد؛ 1 ـ تلاوت قرآن. 2 ـ تحصیل علم. 3 ـ بردن عروس به خانه داماد.

پرینت احادیث

بَدرقه عروس

پیامبرخدا صلی الله علیه و آله امر فرمود: دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصار در شب عروسى حضرت فاطمه علیهاالسلام به همراه او بروند و شادى کنند، شعر و سرود بخوانند، تکبیر و حمد بگویند. و از گفتن حرفهایى که خدا بدان راضى نیست، بپرهیزند.

پرینت احادیث

زفاف و ضیافت

امام صادق علیه السلام فرمود: مراسم عروسى را در شب و مهمانى و ضیافت را در روز انجام دهید.

پرینت احادیث

دعاى شب زفاف

امام صادق علیه السلام فرمود: چون همسرت به خانه تو آمد، دست بر پیشانیش بگذار، و روبه قبله اش برگردان و [دعا کن و] بگو: خداوندا! ... اگر از این همسرم، فرزندى براى من تقدیر نمایى، فرزند مبارک و سالم عنایت فرماى.

پرینت احادیث

هفته عروسى

از امام صادق علیه السلام سؤال شد در مورد مردى که با دخترباکره اى ازدواج مى کند، امام علیه السلام فرمود: شوهر یک هفته در پیش او باشد.

پرینت احادیث

فصل دهـم

زن و شوهر خوشبخت

زن خوشبخت

امام صادق علیه السلام فرمود: خوشبخت است، خوشبخت است، آن زنى که شوهرش را احترام کند و آزارش ندهد و در تمام مراحل از وى اطاعت نماید.

پرینت احادیث

آب دادن زن به شـوهـر

حضرت امام کاظم علیه السلام فرمود: هر زنى که به شوهرش قدرى آب آشامیدنى بدهد، پاداش آن از عبادت یک ساله بالاتر است.

پرینت احادیث

بهترین زنان

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خوشا به حال زنى که همسرش از او خشنود و راضى باشد.

پرینت احادیث

محبت به زن

  • غلامرضا پیرامون

ازدواج

چهل حدیث « ازدواج »

نظرات  (۱)

  • غلامرضا پیرامون
  • قالَ اللّهُ تَعالى:
    وَ اَنْکِحُوا الاَْیامى مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمآئِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَرآءَ یُغْنِهِمُ اللّهُ مِنَ فضْلِه وَ اللّهُ واسِعٌ عَلیمٌ.

    پروردگار متعال مى فرماید:
    مردان بى زن و زنان بى شوهر، بردگان و کنیزان صالح را تزویج کنید. چنانچه آنان فقیر باشند، خداوند به لطف خود غنى و بى نیازشان مى سازد. که خداوند به احوال بندگان خود آگاه و رحمتش وسیع است.
    «سوره نور، آیه 32»

    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    تجدید کد امنیتی