حیات طیبه

السلام علیک یاعصمت الله الکبری فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

حیات طیبه

السلام علیک یاعصمت الله الکبری فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

حیات طیبه

خداى را سپاس که براى حکمش برگرداننده‏ اى،و براى بخشش بازدارنده‏ اى و همانند ساخته‏ اش ساخته هیچ سازنده ‏اى نیست،و او سخاوتمند وسعت ‏بخش است،او خدایی است که معبودی جز او نیست، دانای آشکار و نهان است،و او رحمان و رحیم است! حاکم و مالک اصلی اوست، از هر عیب منزّه است، به کسی ستم نمی‌کند، امنیّت بخش است، مراقب همه چیز است، قدرتمندی شکست‌ناپذیر که با اراده نافذ خود هر امری را اصلاح می‌کند، و شایسته عظمت است؛ خداوند منزّه است از آنچه شریک برای او قرارمی‌دهند!او خداوندی است خالق، آفریننده‌ای بی‌سابقه، و صورتگری (بی‌نظیر)؛ برای او نامهای نیک است؛ آنچه در آسمانها و زمین است تسبیح او می‌گویند؛ و او عزیز و حکیم است! نیکی، (تنها) این نیست که (به هنگام نماز،) رویِ خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب کنید؛ بلکه نیکی (و نیکوکار) کسی است که به خدا،و روزرستاخیز،و فرشتگان، و کتاب (آسمانی)، و پیامبران، ایمان آورده؛ و مال (خود) را، با همه علاقه‌ای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان،انفاق می‌کند؛ نماز را برپا می‌دارد و زکات رامی‌پردازد؛ و (همچنین) کسانی که به عهد خود به هنگامی که عهد بستندوفا می‌کنند؛ و در برابر محرومیتها و بیماریها و درمیدان جنگ،استقامت به خرج می‌دهند؛ اینها کسانی هستند که راست می‌گویند؛ و (گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛) و اینها هستند پرهیزکاران!
خدایا! بر پیامبر و دودمان پاکش درود فرست، و آنگاه که تو رامی‏خوانم و صدایت می‏زنم، صدا و دعایم را بشنو و اجابت کن،و آنگاه که با تو نجوا می‏کنم، بر من عنایت کن.خدایا قلبم را از نفاق و دورویی، و کردارم را از ریا و خودنمایی،و زبانم را از دروغ، وچشمم را از خیانت و بی عفتی پاک کن،همانا تو از خیانت دیده ‏ها و آنچه در سینه ‏ها نهان است خبردارى
پروردگارا! هر خیر و نیکی بر من فرستی، به آن نیازمندم!
خشنودم به اینکه خدا پروردگارم باشد و محمّد(درود خدابر او وخاندانش باد)پیامبرم،و اسلام آیینم و قرآن کتابم، و کعبه قبله‏ ام،و على ولى و امامم،و حسن و حسین و على بن الحسین و محمّد بن على و جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و على بن موسى،و محمّد بن على و على‏ بن محمّد و حسن بن على و حجة بن الحسن که درود خدا بر همه آنان باد پیشوایانم باشند.خدایا! خشنودم به اینکه آنان امامانم باشند،پس مرا مورد پسند و خشنودى ایشان قرار ده زیرا تو بر هر کارى توانایى.

نویسندگان
پیوندها
پنجشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳ ق.ظ

چهل حدیث « نشانه ها »

مقــدمـه

صفحه اختصاصی حدیث و آیات 0

گزینش چهل حدیث از مجموعه سخنان حکیمانه پیشوایان معصوم علیهم السلام مثل انتخاب چند گوهر از گنجینه عظیم جواهراتى است که هر یک از دیگرى قیمتى تر و چشمگیرتر و دلرباتر است. کارى است دشوار، امّا محدودیّت «چهل حدیث»، خواه ناخواه این انتخاب سخت را بر انسان تحمیل مى کند.
بارى ... وقتى به کلمات نورانى و سرشار از حکمت ائمّه اطهار علیهم السلامنگاه مى کنیم، با یک دنیا «بصیرت» و «معرفت» و «هدایت» روبه رو مى شویم.
بى جهت نیست که خداوند، آنان را «چراغ هدایت» قرار داده و کلامشان را «نور» و پیامشان را مایه رشد و تربیت ساخته است.
* * *
زندگى، راهى است که باید پیمود. در این مسیر، با انسانها، پدیده هاى اطراف، حرفها، روحیّه ها، صفات و خصلتها، خوبیها و بدیها و ... مواجه مى شویم. اگر بخواهیم راه را درست طى کنیم و به «مقصد» برسیم، باید به «علامت»ها و «نشانه»ها توجّه کنیم.
اگر چشم دل بگشاییم، جهان هستى سراسر آیه و علامت است، که هدف و مقصود و مقصد را نشان مى دهد. خود قرآن، از «آیات» تشکیل شده است و در ضمن همین آیات شریفه، آیه ها و نشانه هایى را فرا روى بشر قرار مى دهد.
چقدر «و مِنْ آیاته ...» در قرآن است، و نیز «وَآیةٌ لهم». اینها همه براى گشودن چشم بصیرت انسانها به روى نشانه ها و علائم است تا هدف را گم نکنند و بیراهه نروند.
و اگر با وجود این همه «آیه» کسانى راه را گم مى کنند، باید ریشه را در کورى چشمِ «آیه بین» جستجو کرد.
این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود
هر که فکرت نکند، نقش بود بر دیوار * * *
آنچه در این مجموعه پیش روى شماست، اغلب نشانه هایى در وادى مسائل اخلاقى، تربیتى و اجتماعى است. با مرورى بر احادیثى که واژه هایى همچون «آیه»، «علامت»، «علامات»، «دلیل»، «یُستَدلّ»، «اَماره»، «یُعرف» و ... داشت ـ که تعداد آنها بسیار زیاد بود ـ و نیز احادیثى که بدون آن تعبیرها، بیان کننده نشانه و علامتى درباره کسان، گروهها، صفات و موضوعاتى بود، این «چهل گوهر» را برگزیده، تقدیم شما شیفتگان معارف وحى و هدایتهاى «اهل بیت» داشتیم.
باشد که در پرتو جلوه هاى این سخنان آسمانى، در راه زندگى، مشعل به کف و بینا و هوشیار، گام نهاده، مسیر رشد و کمال را طىّ کنیم.

قم ـ جواد محدثى

قـالَ اللّهُ تَعـالى:
کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمُ الآیاتِ
لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرونَ.
بقره، آیه 266.
خداوند، اینگونه آیات و نشانه ها را براى شما
بیان مى کند، باشد که اندیشه کنید.

پرینت احادیث

نشـان شــاکر

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: نشانه شاکر و سپاسگزار چهار چیز است:
1 ـ در نعمتها شکر مى کند،
2 ـ در گرفتارى صبر مى کند،
3 ـ به قسمت الهى راضى و قانع است،
4 ـ و جز خدا، کسى را ستایش و تعظیم نمى کند.

پرینت احادیث

نشــان صـابر

حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: علامت صابر در سه چیز است:
نخست آنکه کسل و تنبل نباشد،
دوم آنکه بى حوصله و بى تاب نباشد،
سوم آنکه از پروردگارش شکایت نکند،
زیرا اگر کسل باشد، حقّ را ضایع مى سازد، اگر بى حوصله باشد، شکر را به جا نمى آورد و اگر از پروردگارش شکایت کند او را نافرمانى کرده است.

پرینت احادیث

نشــان عـالِم

امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمود: اى جویاى دانش! دانشمند را سه نشانه است: علم، بردبارى و سکوت.

پرینت احادیث

نشـان غــافـل

على علیه السلام فرمود: در غفلت یک انسان، همین بس که همّت و تلاش خود را صرف چیزى کند که به دردش نمى خورد و به کارش نمى آید.

پرینت احادیث

نشـان جـاهل

على علیه السلام فرمود: جاهل را نمى بینى مگر آنکه اهل افراط یا تفریط است.

پرینت احادیث

نشــان عـاقل

امام کاظم علیه السلام به هشام فرمود: اى هشام! امیرالمؤمنین علیه السلاممى فرمود: از نشــانه هاى عاقل آن است که این سه خصلت در او باشد: 1 ـ هرگاه از او بپرسند، جواب دهد، 2 ـ هرگاه دیگران از سخن ناتوان شوند، حرف بزند، 3 ـ و رأى و نظرى را که صلاح اهل او در آن است، بیان کند.

پرینت احادیث

نشــان نیـکوکار

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: نشانه نیکوکار ده تاست: محبّت و کینه اش، دوستى و مفارقتش، خشم و رضایتش در راه خداست، براى خدا کار مى کند و به سوى او طلب مى کند و براى خدا خشوع مى ورزد و در راه خدا نیکى مى کند.

پرینت احادیث

نشــان ریـاکار

امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: ریاکار را سه نشانه است: 1 ـ هرگاه مردم را ببیند، به نشاط مى آید، 2 ـ هرگاه تنهاست، بى حال و تنبل است، 3 ـ و دوست دارد که در همه کارهایش، او را ستایش کنند.

پرینت احادیث

نشـان ستـمـکار

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: علامت ستمگر چهار چیز است: 1 ـ بالاتر از خود را نافرمانى مى کند، 2 ـ به پایین تر از خود زورگویى مى کند، 3 ـ حق را دشمن مى دارد، 4 ـ و ستم را آشکارا انجام مى دهد.

پرینت احادیث

نشــان احـمـق

على علیه السلام فرمود: رنگ به رنگ شدن بسیار و چهره عوض کردن، از نشانه هاى احمق است.

پرینت احادیث

نشان منافق

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: نشان منافق سه چیز است: وقتى سخن گوید دروغ مى گوید و چون وعده دهد خلاف مى کند و هرگاه امانتى به او بسپارند، خیانت مى کند.

پرینت احادیث

نشــانِ حسـود

امام صادق علیه السلام فرمود: لقمان به پسرش گفت: حسود، سه نشان دارد: 1 ـ پشت سر غیبت مى کند، 2 ـ رو در رو، تملّق و چاپلوسى مى کند، 3 ـ و در مصیبت و گرفتارى، زبان به شماتت مى گشاید.

پرینت احادیث

نشــان بـلاغـت

على علیه السلام فرمود: نشانه بلاغت، دلى درک کننده و زبانى گویاست.

پرینت احادیث

نشان علاقه به میزبان

حضرت صادق علیه السلام فرمود: محبّت و علاقه شخص نسبت به برادر دینى اش، با خوب و زیاد خوردن در منزل او شناخته مى شود (خوردن غذا، نشانه علاقه به دوست).

پرینت احادیث

نشــان یـقـین

پرینت احادیث

نشان قساوت دل

على علیه السلام فرمود: اشک چشمها، جز به خاطر قساوت دلها نخشکیده است و قساوت دلها جز به خاطر گناهان بسیار نیست. (نشان سنگدلى، خشکیدن اشک است).

پرینت احادیث

نشـان تـواضــع

امام حسن عسکرى علیه السلام فرمود: از نشانه هاى تواضع، آن است که به هرکس مى گذرى سلام کنى و در مجلس، در پایین آن بنشینى.

پرینت احادیث

نشــان عشقِ خـدا

امام صادق علیه السلام فرمود: از مناجاتهاى خداوند با موسى یکى هم این بود: دروغ مى گوید کسى که مى پندارد مرا دوست دارد، امّا چون شب فرا مى رسد مى خوابد (و با من مناجات نمى کند). آیا مگر نه اینکه هر عاشقى خلوت با محبوب خویش را دوست دارد؟!

پرینت احادیث

نشان منزلت نزد خدا

حضرت على علیه السلام فرمود: هرکس که دوست دارد بداند نزد خداوند، چه موقعیّت و منزلتى دارد، نگاه کند و بنگرد که منزلت و جایگاه خدا نزد او هنگام گناهان چیست و چگونه است!

پرینت احادیث

نشان همدلى با امام

ابن جهم از حضرت رضا علیه السلام پرسید: فدایت شوم! دوست دارم بدانم که موقعیّت من نزد شما چگونه است؟ حضرت فرمود: ـ (به دل خویش) بنگر، همانگونه است که موقعیّت من پیش تو.

پرینت احادیث

نشان دوست واقعى

على علیه السلام فرمود: دوست راستین کسى است که نسبت به عیبهایت نصیحت و خیرخواهى کند و پشت سرت، آبرویت را حفظ کند و تو را بر خویش مقدّم بدارد و ایثار کند.

پرینت احادیث

نشان عقل و معرفت

على علیه السلام فرمود: سخنت، نشانه عقل توست، و عبارت تو، گویاى معرفت تو.

تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
پرینت احادیث

نشان فراوانى عقل

امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: تدبیر نیک (و برنامه ریزى و آینده نگرى) بیش از هر چیز، سرشارى و فراوانى عقل را نشان مى دهد.

پرینت احادیث

نشـان خـردمـندان

على علیه السلام فرمود: سه چیز، بر میزان خرد صاحبش دلالت مى کند: فرستاده، نامه و هدیه (میزان عقل فرستنده و نامه نگار و هدیه دهنده را نشان مى دهد).

پرینت احادیث

نشــان صـالحـان

على علیه السلام (در نامه خود به مالک اشتر) مى فرماید: نشان مردم صالح و شایسته، یاد نیکى است که خداوند، از آنان بر زبان مردم جارى مى سازد.

پرینت احادیث

نشـان بى‏دیـنى

از امیرمؤمنان علیه السلام نقل شده است: خیانت، نشانه بى تقوایى و بى دینى است.

پرینت احادیث

نشـانِ دینــدارى

على علیه السلام فرمود: از نشانه هاى ایمان و دیندارى نیکو، پایین آوردن صدا، فروبستنِ چشم و راه رفتن معتدل است (کنترل گام و چشم و صدا).

پرینت احادیث

نشــان بـدبخـتى

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: از نشانه هاى شقاوت و بدبختى اینهاست: خشکى چشم از اشک، قساوت قلب، حرص بسیار در دنیاطلبى و اصرار و پافشارى بر گناه.

پرینت احادیث

نشــانِ بـدشـانسى

على علیه السلام فرمود: نشان بدشانسى و ادبار، چهار چیز است: تدبیر و چاره اندیشى بد، خرج کردن ناپسند، کم عبرت و پندگرفتن و زیاد عذرخواهى کردن.

پرینت احادیث

نشـان آخرت طلب

على علیه السلام فرمود: نشانه کسى که شیفته پاداش آخرت است، بى رغبتى به جلوه هاى دنیاست.

پرینت احادیث

نشــان اهـل تـقوا

على علیه السلام فرمود: از جمله نشانه هاى متقّین آن است که مى بینى براى اوست نیرومندى در دین، احتیاط با نرمش، ایمان همراه یقین، حرص در آموختن دانش، علم همراه حلم، میانه روى در عین توانگرى، خشوع در عبادت، آراستگى در عین تنگدستى، صبر در سختیها و طلب رزق حلال…

پرینت احادیث

نشان مسلمان و مهاجر

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: آیا به شما خبر دهم که «مسلمان» کیست؟ مسلمان کسى است که مسلمانان از زبان و دست او آسوده باشند و «مهاجر» کسى است که از گناهان هجرت و دورى کند و حرام خدا را ترک نماید.

پرینت احادیث

نشــان شـیـعه

حضرت صادق علیه السلام فرمود: همانا شیعه على علیه السلامکسى است که شکم و شهوت خویش را عفیف نگهدارد و جهاد و تلاش او شدید باشد، براى آفریدگارش کار کند، به ثواب خدا امیدوار باشد و از کیفر او بترسد.

پرینت احادیث

نشــان امـام

حضرت رضا علیه السلام فرمود: براى «امام»، نشانه هایى است: از همه مردم داناتر، حکیم تر، باتقواتر، بردبارتر، شجاع تر، بخشنده تر و عابدتر است. ختنه شده به دنیا مى آید و پاک و پاکیزه است...

پرینت احادیث

نشــان شـب قـدر

محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام پرسید: نشانه و علامت «شب قدر» چیست؟ امام صادق علیه السلام فرمود: نشانه اش آن است که بوى آن خوش و نیکوست. اگر در فصل سرما باشد، آن شب، گرم است و اگر در گرما باشد، آن شب خنک و دلنشین مى شود.

پرینت احادیث

نشانِ خشم و رضاى خدا

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: نشانه رضایت خداوند در میان بندگانش، عدالتِ حکومت و ارزانىِ قیمتهاست و علامت خشم خدابر مردم، ستمکارى حکومت و گرانى نرخهاست.

پرینت احادیث

نشـان زوال حـکومت

على علیه السلام فرمود: به چهار چیز مى توان بر پشت کردن دولتها و حکومتها نشان و دلیل آورد: 1 ـ تباه ساختن اصول 2 ـ مغرور شدن 3 ـ جلو انداختن فرومایگان 4 ـ عقب انداختنِ برجستگان.

پرینت احادیث

نشـان آخرالزّمان

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: بر مردم زمانى خواهد آمد که اگر نام کسى را بشنوى بهتر از آن است که خودش را ببینى، و هر گاه او را ببینى بهتر از آن است که او را آزمایش کنى و اگر او را بیازمایى براى تو حالاتى را آشکار خواهد کرد! دینشان ثروتشان است و همّتشان شکمشان و قبله آنان زنانشان! براى گِرده نانى رکـوع مى کنند و براى درهـمى به سـجده مى افتند، سرگردان و سرمستند، نـه مسلمانند نه نصـرانى.

پرینت احادیث

نشـان ظهـور مهدى علیه‏السلام

حسین بن على علیه السلام فرمود: براى مهدى علیه السلام (و ظهور او) پنج نشانه است: خروج سفیانى، خروج مردى از یمن، صیحه و فریادى آسمانى، فرورفتن دشت و صحرا و کشته شدن نفس زکیّه و پاک.

پرینت احادیث

نشانه نزدیکى قیامت

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: در آستانه قیامت، امورى سخت و هراسهایى بزرگ و دورانى سخت و دشوار خواهد بود. در آن دوران، ستمگران به حکومت مى رسند، فاسقان در مصدر کارها قرار مى گیرند، امر به معروف کنندگان و نهى از منکر کنندگان مورد محرومیّت و آزار و سختگیرى قرار مى گیرند. پس ایمان را براى آن روزگار آماده کنید و بر دندانها بفشارید و به عمل صالح پناهنده شوید.

  • غلامرضا پیرامون

نشانه ها

چهل حدیث « نشانه ها »

نظرات  (۱)

با سلام

وبلاگ نویس فرهیخته ، مطلب شما در سایت قلم تو منتشر گردید
منتظر مطالب خوب شما هستیم.
لینک مطلب شما :
http://ghalameto.ir/news/7738/%DA%86%D9%87%D9%84-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%C2%AB-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7-%C2%BB
هدیه سایت:
شخص مومن طعنه زن و لعن کننده و ناسزاگو و بد زبان نیست . پیامبر اکرم (ص)
با تشکر فراوان

سایت قلم تو
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی