دوران افول و عقب ماندگی ملتها زمانی شروع شد که ; جای اندیشیدن را “تقلید”…
متن شایعه
“دوران افول و عقب ماندگی ملتها زمانی شروع شد که ; جای اندیشیدن را “تقلید” , جای تلاش و کوشش را “بلند کردن دستها بسوی آسمان” (دعا), جای فکر کردن به آرزوهای بزرگ را “قناعت” و جای اراده برای رفتن و رسیدن را “قسمت” گرفت ….“
پاسخ شایعه
آیا می دانید که تقلید در اصول دین باطل است ؟
و فروع دین هم شامل احکامی مثل : نماز، روزه، خمس، زکات، حج، … است
کدام مکتب را در عالم می شود پیدا کرد که فهم عمیق در آن اجباری باشد
امام صادق علیه السلام فرمودند : خیلی دوست می داشتم برسر اصحاب من تازیانه می خورد تا اینکه صاحب بصیرت و فهم عمیق می شدند:
لَوَدِدتُ اَنَّ اَصحابی ضُرِبَت رُئوسُهُم بِالسَّیاطِ حَتّی یَتَفَقّهوُا (اصول کافی ج۱ص۳۶)
اساساً در تمام کتب حدیث شیعه بابی برای واجب بودن آموزش علم وجود دارد
*************************
تقلید دو نوع است:
۱- تقلید کورکورانه : مانند تقلید نا آگاهانه ی بعضی از جوانها از مدها و مدلهای غربی = که سخت زشت و مذموم است
۲- تقلید آگاهانه : مانند مراجعه ی عاقلانه و عالمانه ی غیر متخصصین به متخصصین، نظیر مراجعه ی بیمار به پزشک متخصص و برای درمان و تسلیم در مقابل تشخیص وی شدن است، که مورد پسند عقلاست.
پس نه هر تقلیدی غلط و زشت است، ونه هرمخالفتی، درست . بلکه هرکدام جای خود را دارند.
- تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست، بلکه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص مى باشد که حکمی عقلی است.
اگر کسى که صاحب تخصص نیست و باید تقلید کند، تقلید نکند واعمالى را انجام دهد، مانند بیمارى است که خودسرانه دارو مصرف کند.
- اسلام تصریح دارد که انسان باید تمام تلاش خود را بکارگیرد و در کنار آن باید از خداوند یاری بگیرد تا گمان نکند که دعایش همه چیز است و نیز گمان نکند که همه چیز مرتبط با خود اوست که طغیان کند و منحرف شود :
دعا در دین مکمل عمل است و جلب یاری خدا و اطمینان به نتیجه ی تلاش. پس هرکس بدون تلاش دعا کند خدا و یا بهتر است بگوئیم خود را مسخره کرده است. دعا عامل تداوم تلاش و مانع نا امیدی است.
* “اینان که تمام تلاش و کوشش خود را کردهاند و بعد مضطر شدهاند، نباید احساس ناامیدی کنند، بلکه باید تلاششان را ادامه دهند و به درگاه خداوند متعال دعا کنند تا خداوند آسیب را از آنان دور کند و آنان را جانشینان خود در زمین قرار دهد.” (سوره مبارکه نمل آیه ۶۲)
- قناعت حالتی است که باعث اکتفا کردن به قدر حاجت و ضرورت میشود.
ضرورت گاه برنامه ریزی ها و افکار با افق های بلند را می طلبد. اما آرزو خیال پردازی و ساختن حقیقتها بر پایه رویاهاست.
*حضرت علی (علیه السلام) در قسمتی از وصیت نامه ی خودشان به حضرت حسن (علیه السلام) می فرمایند:
« از تکیه نمودن بر آرزوها بپرهیزید که همانا سرمایه احمقان است و مانع خیر دنیا و آخرت می باشد». (نهج البلاغه نامه ۳۱)
* و یا در جای دیگری از این کتاب می فرمایند: « من بیش از هر چیزی برای شما از دو چیز هراس دارم: یکی پیروی از هوای نفس و دیگری آرزوهای طولانی». (همان، خطبه ۲۸)
* و در خطبه دیگر ی می فرمایند: « و بدانید آرزو باعث فراموشکاری و غفلت عقل می گردد و ذکر خداوندی را به فراموشی می اندازد؛ پس آرزو را تکذیب کنید که موجب فریب است و صاحب آرزو فریب خورده می باشد» . (همان، خطبه ۸۶) - تقدیر خداوند در عرض اختیار و تلاش انسان نیست، بلکه در همان جا که تلاش است، تقدیر نیز هست و این ۲ رابطه ای در طول یکدیگر دارند.
حق جو و حق طلب باشیم
منبع : http://shayeaat.ir/post/142 با افزودن مطالبی تکمیلی
رویش معرفت ؛ وبلاگی برای آشنایی بهتر با رشته علوم انسانی.
سری به وبلاگ ما بزنید:http://rouyesh790.blog.ir/
درضمن ممنون از وبلاگ خوبتون