حیات طیبه

السلام علیک یاعصمت الله الکبری فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

حیات طیبه

السلام علیک یاعصمت الله الکبری فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

حیات طیبه

خداى را سپاس که براى حکمش برگرداننده‏ اى،و براى بخشش بازدارنده‏ اى و همانند ساخته‏ اش ساخته هیچ سازنده ‏اى نیست،و او سخاوتمند وسعت ‏بخش است،او خدایی است که معبودی جز او نیست، دانای آشکار و نهان است،و او رحمان و رحیم است! حاکم و مالک اصلی اوست، از هر عیب منزّه است، به کسی ستم نمی‌کند، امنیّت بخش است، مراقب همه چیز است، قدرتمندی شکست‌ناپذیر که با اراده نافذ خود هر امری را اصلاح می‌کند، و شایسته عظمت است؛ خداوند منزّه است از آنچه شریک برای او قرارمی‌دهند!او خداوندی است خالق، آفریننده‌ای بی‌سابقه، و صورتگری (بی‌نظیر)؛ برای او نامهای نیک است؛ آنچه در آسمانها و زمین است تسبیح او می‌گویند؛ و او عزیز و حکیم است! نیکی، (تنها) این نیست که (به هنگام نماز،) رویِ خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب کنید؛ بلکه نیکی (و نیکوکار) کسی است که به خدا،و روزرستاخیز،و فرشتگان، و کتاب (آسمانی)، و پیامبران، ایمان آورده؛ و مال (خود) را، با همه علاقه‌ای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان،انفاق می‌کند؛ نماز را برپا می‌دارد و زکات رامی‌پردازد؛ و (همچنین) کسانی که به عهد خود به هنگامی که عهد بستندوفا می‌کنند؛ و در برابر محرومیتها و بیماریها و درمیدان جنگ،استقامت به خرج می‌دهند؛ اینها کسانی هستند که راست می‌گویند؛ و (گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛) و اینها هستند پرهیزکاران!
خدایا! بر پیامبر و دودمان پاکش درود فرست، و آنگاه که تو رامی‏خوانم و صدایت می‏زنم، صدا و دعایم را بشنو و اجابت کن،و آنگاه که با تو نجوا می‏کنم، بر من عنایت کن.خدایا قلبم را از نفاق و دورویی، و کردارم را از ریا و خودنمایی،و زبانم را از دروغ، وچشمم را از خیانت و بی عفتی پاک کن،همانا تو از خیانت دیده ‏ها و آنچه در سینه ‏ها نهان است خبردارى
پروردگارا! هر خیر و نیکی بر من فرستی، به آن نیازمندم!
خشنودم به اینکه خدا پروردگارم باشد و محمّد(درود خدابر او وخاندانش باد)پیامبرم،و اسلام آیینم و قرآن کتابم، و کعبه قبله‏ ام،و على ولى و امامم،و حسن و حسین و على بن الحسین و محمّد بن على و جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و على بن موسى،و محمّد بن على و على‏ بن محمّد و حسن بن على و حجة بن الحسن که درود خدا بر همه آنان باد پیشوایانم باشند.خدایا! خشنودم به اینکه آنان امامانم باشند،پس مرا مورد پسند و خشنودى ایشان قرار ده زیرا تو بر هر کارى توانایى.

نویسندگان
پیوندها
جمعه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳ ب.ظ

چهل حدیث « انتظار »

مقدمه

صفحه اختصاصی حدیث و آیات 0

قالَ اللّه ُ تَبارَکَ وَ تَعالى:
وَ نُـریُد اَنْ نَمُنَّ عَلىَ الذَینَ اسْتُضْعِفُوا فىِ الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الوارِثینَ
(سـوره قصص/5)

خدواند تبارک و تعالى مى فرماید:
و ما اراده کردیم که بر مستضعفان منّت گذارده و آنها را پیشوایان مردم قرار دهیم و وارث ملک و جاه فرعونیان گردانیم.

خداوند در نظام آفرینش نوش و نیش را درهم آمیخته و رنج و راحت را توأم کرده و غم و شادى را همسایه قرار داده است.
همیشه در کنار تنگناها، گشایشى وجود دارد و پس از شدّتها دوران رهائى و نجات فرا مى رسد و بر اثر صبر، نوبت ظفر آید. سخن زیباى قرآن: اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرا، براستى همراه با دشوارى، آسانى است. این سنّت الهى تنها در زندگى فردى جریان ندارد و مخصوص یک بُعد از ابعاد زندگى فرهنگى، اقتصادى، درمانى و خانوادگى انسان نیست، بلکه در نظام جامعه و در سطح جهانى هم این سنّت و الهى نمود دارد و وعده خدا بر این است که مستضعف مؤمن و نیکوکار، مورد لطف و محبت الهى قرار گیرند و رهبران زمان و وارثان زمین شوند.
انتظار ظهور امام مهدى(عج) برخاسته از رهنمودهاى زندگى ساز اسلام عزیز است که سنّت جارى الهى در نظام خلقت پشتوانه آن است. انتظار مهدى موعود، از یک سو روح یأس و نومیدى را خنثى نموده و آینده اى روشن فراروى انسان ترسیم مى کند و سپیده سحر ایمان و آزادى را نوید مى دهد و جشن با شکوه مرگ بیداد را یاآور مى شود؛ و از سوى دیگر انسان را به خود سازى و اصلاح خویش فرا مى خواهد. انتظار رهبرى عادلانه الهى، منتظران را به عدالت و عبودیّت خدا دعوت مى کند و نسبت به هرگونه کفر و ظلم و عصیان هشدار مى دهد.
چهل حدیث انتظار که در این دفتر گرد آمده است، چهل پرتو نور بر زندگى شیفتگان حضرت مهدى(عج) مى افکند و چهل شعله امید در قلب پاسداران عدالت بر مى افروزد و مسئولیّت بزرگ منتظران را یادآور مى شود. قیام مهدى آل محمّد(عج) از حقایق قطعى جهان است و از مسائل مورد اتّفاق دنیاى اسلام، بلکه پیروان دیگر ادیان آسمانى نیز در انتظار مُصلح آسمانى به سر مى برند.
برداشتهاى ناقص و نادرست درباره امام مهدى(عج) و مسأله انتظار در برخى اذهان وجود دارد، که تنها با مطالعه گفتار معصومین علیهم السلام و منابع معتبر اسلامى اصلاح مى گردد.
امید است خوانندگان گرامى در تابش آفتاب حدیث با امام عصر(عج) و مسأله انتظار، بهتر و بیشتر آشنا شوند و در راه استقرار نظام عدل اسلامى به رهبرى آن حضرت گام بردارند.
انشاءالله

پرینت احادیث

بخش اوّل:

ارزش و فضلیت انتظار فرج

انتظار، بهترین عمل

امام هشتم)ع) به نقل از پدران بزرگوارش فرمود: رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: برترین اعمال امّت من انتظار فرج از خداى عزوجل مى باشد.

پرینت احادیث

عبادت و انتظار

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ...و انتـظار فـرج عـبادت اسـت.

پرینت احادیث

برترین عبادتها

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: برترین عبادت انتظار فرج است.

پرینت احادیث

انتظار محبوب‏ترین اعمال

مردى از امام على علیه السلام سئوال کرد: محبوب ترین اعمال پیش خدا کدام است؟ امـام علیه السلام فرمود: انتـظار فـرج.

پرینت احادیث

انتظار بزرگترین گشایش

امام سجاد علیه السلام فرمود: انتـظار فـرج از بزرگترین گشایش هاست.

پرینت احادیث

انتظار، برترین‏عمل شیعه

امام جواد علیه السلام فرمود: با ارزش ترین اعمال شیعیان ما انتـظار فـرج است.

پرینت احادیث

انتظار عمل بزرگ

امام زین العابدین علیه السلام فرمود: انتـظار فــرج از جمله بزرگترین اعمال انسان است.

پرینت احادیث

ارزش انتظار

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر کسى که منتظر حضرت است از دنیا برود و حضرت بعد از او قیام کند اجر او همانند اجر کسى است که زمان او را درک کرده، پس بکوشید ومنتظر باشید، گوارا باد بر شما اى یاران مورد لطف خدا.

پرینت احادیث

شهادت و انتظار

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: کسى که مطیع فرمان ما باشد در حظیره القدس با ما خواهد بود، و کسى که منتظر امر ما باشد همانند کسى است که در راه خدا به خونش درغلتیده باشد.

پرینت احادیث

صفات منتظران

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که مایل است جزء یاران حضرت مهدى(عج) قرار گیرد باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوى و اخلاق نیکو توأم گردد.

پرینت احادیث

بخش دوّم:

شخصّیت منتظران حضرت مهدى (عج)

شخصیّت منتظران

از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که فرمود: کسى که منتظر امر و فرمان ما باشد، همانند کسى است که در راه خدا بخون خود غلتیده است.

پرینت احادیث

فضیلت منتظران

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر کسى از شما بمیرد در حالى که منتظر حکومت امام زمان (عج) بوده، همانند کسى است که با امام قائم علیه السلامدر خیمه اش بوده است، سپس اندکى درنگ کرد و فرمود: نه، بلکه همانند کسى است که در کنار حضرت زد و خورد کند، سپس فرمود: نه، به خدا قسم، بلکه مانند کسى است که در کنار رسول خدا به شهادت برسد.

پرینت احادیث

موقعیّت منتظران

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که در حال انتظار فرج امام زمان علیه السلامبمیرد بمنزله کسى است که در راه خدا با شمشیرش جهاد کرده است.

پرینت احادیث

پاداش منتظران

امام باقر علیه السلام فرمود: بدانید کسى که منتظر حکومت حقّ باشد، پاداش او همانند پاداش روزه دار شب زنده دار است.

پرینت احادیث

مقام منتظران

از امام سجاد علیه السلام نقل شده که فرمود: بهترین مردم هر زمان کسانى هستند که منتظر ظهور حضرت مهدى علیه السلام هستند.

پرینت احادیث

جایگاه منتظران

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که بر این امر بمیرد ومنتظر امام علیه السلامباشد همانند کسى است که درخیمه امام قائم علیه السلامباشد.

پرینت احادیث

عاقبت منتظران

امام صادق علیه السلام فرمود: اى اَبُوبصیر، خوشا به حال شیعیان و پیروان قائم ما، که در زمان غیبت او منتظر ظهور، و در زمان ظهور مطیع او هستند آنها اولیاى خدا هستند که ترس و اندوهى براى آنان وجود ندارد.

پرینت احادیث

خوشابه‏حال منتظران

امام صادق علیه السلام فرمود: خوشا به حال کسى که در زمان غیبت قائم ما به فرمان ما چنگ زند وقلب هدایت شده اش به طرف باطل متمایل نشود.

پرینت احادیث

بخش سوّم:

انتظار و منتظر در فرهنگ اسلامى

منتظران در قرآن

از امام صادق علیه السلامنقل شده است که در مورد آیه: «هُدَىً لِلْمتَّقینُ الَّذینَ یُؤمنُـونَ بِالْغَیْبِ» فرمود: متّقین، شیعیان على بن ابیطالب علیه السلامهستند و غیب هم حضرت مهـدى علیه السلام غایب است.

پرینت احادیث

منتظران در پیشگاه خدا

امام صادق علیه السلام فرمود: نزدیک ترین حالت بندگان به خدا و خشنودى او از آنها هنگامى است که حجّت خدا در میان آنها نباشد و براى آنها ظاهر نشود و آنها محـل او را ندانند. ولى در عین حال معتقد باشند که حجّت خدا هست، در این زمان شب و روز در انتظار فرج باشند.

پرینت احادیث

منتظران وحزب‏اللّه‏

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: خوشا به حال کسانى که در غیبت حضرت صبور باشند و خوشا به حال کسانى که در محبت ورزیدن در راه اهل بیت علیهم السلام استوار ماندند، خداوند آنها را در کتابش اینطور توصیف نموده است: «آنها که به جهان غیب ایمان آوردند» آنها حزب اللّه هستند، آگاه باشید به درستى که حزب اللّه رستگار است.

پرینت احادیث

منتظران پیروز

امام باقر علیه السلام فرمود: کسى که در حال انتظار امام زمان علیه السلام مرده باشد، زیـان نـکرده که در میان خیمه یا لشگر حضرت نمرده است. (یعنى هر جا بمیرد، پاداش شهید را دارد).

پرینت احادیث

منتظران استوار

امام باقر علیه السلام فرمود: زمانى بر مردم مى آید که امام و پیشواى آنان غیبت مى کند، پس خوشا به حال کسانى که در آن زمان بر فرمان ما استوار و ثابت قدم باشند.

پرینت احادیث

صبر و انتظار درقرآن

صفحه اختصاصی حدیث و آیات 24 قالَ الرِّضا علیه السلام : ما اَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ اِنْتِظارَ الْفَرَجِ، اَما سَمِعْتَ قَوْلَ اللّه ِ تَعالى: «فَاْرْتَقِبُوا اِنّى مَعَکُمْ رَقیبٌ» حدیث وَقَولَهُ عَزَّوَجَلَّ: «فَانْتَظِرُوا اِنّى مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرینَ»حدیث فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَاِنَّهُ اِنَّما یَجیئُ الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْسِ، فَقَدْ کانَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ اَصْبَرَ مِنْکُمْ. حدیث

امام رضا علیه السلام فرمود: شکیبائى و انتظار فرج چقدر نیکو است، آیا گفته خدا را شنیدید که فرمود. «شما منتظر باشید که من هم با شما منتظرم» و همچنین فرمود: «انتظار بکشید که من هم با شما از انتظار کشندگانم»، بنابراین صبور باشید، چون فرج بعد از زمان یأس و ناامیدى مى رسد و افراد قبل از شما صبورتر بودند.

پرینت احادیث

انتظار و ائمّه

امام صادق علیه السلام فرمود: تقوى و پاکدامنى و درستى... و انتظار فرج با صبر و بردبارى از راه و رسم ائمه علیهم السلام است.

پرینت احادیث

پاداش صبر وانتظار

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: به زودى بعد از شما گروهى مى آیند که پاداش یک نفر از آنها به اندازه پاداش پنجاه نفر از شماست. آنها گفتند: اى رسول خدا، ما در جنگ بدر و احد و حنین با تو بودیم و درباره ما قرآن نازل شد. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: آنچه را آنها به دوش گرفتند، اگر بر دوش شما مى نهادند، مثل آنها صبر و استقامت نمى کردید.

پرینت احادیث

انتظار و جهاد

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که در انتظار امام دوازدهم علیه السلاماست، همانند کسى است که در رکاب رسول خدا صلی الله علیه و آله شمشیرش را برهنه کرده و از او دفاع مى کند.

پرینت احادیث

ولایت در زمان‏انتظار

امام زین العابدین علیه السلام فرمود: کسى که در زمان غیبت قائم ما بر ولایت ما استوار باشد، خداوند پاداش هزار شهید از شهداى جنگ بدر و احد را به او خواهد داد.

پرینت احادیث

صبر و انتظار

امام عسگرى علیه السلام به ابن بابویه فرمود: ...بر تو باد به صـبر و انتـظار فـرج، چون پیامبر گرامى صلی الله علیه و آله فرمود: برترین اعمال امّتم انتظار فرج است.

پرینت احادیث

عبادت زمان انتظار

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: به خدا قسم عبادت پنهانى شما در زمان غیبت در حکومت باطل از عبادت کسى که خدا را در زمان امام حاضر و دولت حقّ عبادت مى کند برتر است.

پرینت احادیث

مردم در زمان انتظار

امام حسین علیه السلام فرمود: حضرت مهدى داراى غیبتى است که گروهى در آن مرحله مرتد مى شوند و گروهى ثابت قدم مى مانند و اظهار خشنودى مى کنند. افراد مرتد به آنها مى گویند: «این وعده کى خواهد بود اگر شما راستگو هستید؟» ولى کسى که در زمان غیبت در مقابل اذیّت و آزار و تکذیب آنها صبور باشد، مجاهدى است که با شمشیر در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله جهاد کرده است.

پرینت احادیث

بخش چهارم:

وظایف زمان انتظار

انتظار، وظیفه هر مسلمان

امام جواد علیه السلام فرمود: همانا قائم ما مهدى علیه السلام است که بر مسلمان واجب است در زمان غیبت او منتظرش باشد و هنگام ظهورش از او اطاعت کند.

پرینت احادیث

تکلیف در زمان انتظار

حضرت مهدى علیه السلام در نامه مبارکش به سفیر خود محّمد بن عثمان فرمود: براى تعجیل فرج زیاد دعا کنید، چون همین دعا موجب فرج شماست.

پرینت احادیث

انتظار مخلصان

از امام جواد علیه السلام نقل شده که فرمود: ...حضرت داراى غیبتى است که روزهایش زیاد و مدّتش طولانى است. پس افراد مخلص منتظر ظهور او هستند و افراد شکّاک مُنکر او هستند.

پرینت احادیث

شیعه در زمان انتظار

امام کاظم علیه السلام فرمود: خوش به حال شیعیان ما که در زمان غیبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستیم، آنها به پیشوائى ما راضى شدند و ما هم به شیعه بودن آنها راضى وخشنودیم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قیامت با ما و مرتبه ما هستند.

پرینت احادیث

انتظار، نه یأس

امام على علیه السلام فرمود: منتظر فرج باشید، و از روح خدا مأیوس نشوید، که محبوب ترین اعمال در پیشگاه خدا انتظار فرج است.

پرینت احادیث

انتظار وعده خدا

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: مردم! بشارت باد بر شما فرج (مهدى (عج))، چون وعده خدا تخلّف پذیر نیست و حکم او برگشت ندارد و او حکیم و آگاه است و براستى فتح الهى نزدیک است.

پرینت احادیث

دعاى زمان‏انتظار

امام صادق علیه السلام به زُراره فرمود: اگر زمان غیبت را درک کردى، این دعا را همیشه داشته باش: خدایا، خودت را به من بشناسان، چون اگر خودت را به من نشناسانى، پیامبرت را نخواهم شناخت، خدایا رسول خود را به مـن معرّفى کن چون اگر رسول تو را نشناسم، حجّت تو را نخواهم شناخت، خدایا حجّت خود را به من معّرفى کن زیرا اگر حجّت تو را نشناسم از دین خود گمراه شده ام.

پرینت احادیث

عاقبت منکرین امام منتظر(عج)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که در زمان غیبت، حضرت قائم را که از فرزندان من است، انکار کند همانند مردگان جاهلیت مرده است.

پرینت احادیث

انتظار ملاک پذیرش اعمال

امام صادق علیه السلام به راوى فرمود: آیا ملاک قبولى اعمال بندگان را به شما خبر دهم؟ راوى گفت: بله، امام فرمود: ملاک قبولى اعمال عبارتند از:
1. شهادت این که معبودى بجز خدا نیست و حضرت محمّد صلی الله علیه و آلهبنده و رسول اوست.
2. اقرار و اعتراف به دستور الهى.
3. ولایت اهل بیت علیه السلام.
4. برائت از دشمنان اهل بیت علیه السلام.
5. تسلیم در مقابل اهل بیت.
6. تقوى
7. کوشش در راه خدا و آرامش.
8. انتظار حضرت مهدى قائم علیه السلام.

محمود شریفى

کتابخانه احادیث شیعه

  • غلامرضا پیرامون

انتظار

چهل حدیث « انتظار »

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی